All about flexibility: Belangrijke marketeers skills

Als marketeer is flexibiliteit een belangrijke skill. Of je nu binnen een online campagne moet schakelen in je budget of als projectmanager met allerlei partijen omdat er iets mis loopt. Alles draait om snel schakelen, aanpassen en weer doorpakken. 

Bij IKONS werken we in veel verschillende organisaties en komen we in verschillende situaties terecht waar onze flexibiliteit wordt gevraagd. Maar wat is flexibiliteit nu eigenlijk? Waarom staat dit altijd in een vacature? En hoe wordt het dan daadwerkelijk in het vakgebied toegepast? Sanne is gonna tell you all!

FLEXIBILITEIT ALS COMPETENTIE

Flexibiliteit - of ook wel aanpassingsvermogen genoemd - draait om het makkelijk kunnen aanpassen in een situatie, werkwijzen, werktijden, verantwoordelijkheden en gedragingen. Deze softskill kan je niet letterlijk aantonen maar laat je zien door makkelijk mee te bewegen in een situatie. Met een deadline in het vizier en nog allerlei plannen die af moeten werk je net even wat langer door. En dat betekent niet dat je altijd moet overwerken maar daarmee laat je zien dat je makkelijk kan schakelen en je flexibel opstelt wanneer de situatie dat vraagt.

Handel je veel ad hoc en reageer je impulsief binnen een situatie? Dan kan je misschien ook wel weer te flexibel zijn en verlies je daardoor het overzicht. Dit kan ook weer leiden tot vervelende gevolgen. Ook dan heb je de taak om als marketeer scherp te blijven. Who says it was easy?


SCHAKELEN TIJDENS HECTIEK

Ieder bedrijf werkt anders en dat vraagt een flexibele houding. Waar één organisatie super gestructureerd te werk gaat met projectmanagementtools, werkt een andere organisatie op goed vertrouwen en gevoel. We zijn het bij IKONS gewend, maar toch vraagt het altijd weer om een bepaald vermogen. Zo ook bij Sanne deze zomer. Ze werkte als city marketeer in Venlo aan een grote zomercampagne: Zomer aan de Maas. Maar door de overstromingen in juli was het flink schakelen en viel het werk van de maanden daarvoor letterlijk in het water.

CAMPAGNE: ZOMER AAN DE MAAS

Afgelopen zomer zou er campagne starten waarin Venlo Partners toeristen, Duitse kooptoeristen, buurtbewoners en inwoners wilde verleiden om het mooie Venlo en haar omgeving tijdens de zomer te bezoeken. De Maas zou centraal staan gedurende de hele campagne. Zowel in de fotografie, videobeelden als advertenties was de Maas de rode draad.

Door het uitblijven van het zomerse weer werd het maken van alle content steeds vooruitgeschoven. We konden moeilijk beelden zonder zon in een zomercampagne gebruiken. Na lang hopen op zomers weer konden we uiteindelijk een datum vastleggen. Voel je het al aankomen? Inderdaad, toen kregen we te maken met een ander probleem: Moeder Maas trad uit haar oevers. We hebben allemaal de emotionele beelden op tv gezien waarin bewoners, ondernemers en dieren getroffen werden door deze verschrikkelijke overstromingen. De ooit zo mooi bedachte campagne Zomer aan de Maas viel letterlijk in het water. Als Citymarketing organisatie voor de Venlose binnenstad ondernemers konden we dit gevoelige punt natuurlijk niet meer gebruiken voor onze campagne. In no time moesten we iets nieuws bedenken dat niet de volledige campagne op zijn kop zou gooien omdat de tijd daar niet meer voor was. We hadden namelijk al heel veel tijd verspeelt door de uitblijvende zomer.


STAKEHOLDER MANAGEMENT

In deze grote zomercampagne werkten we samen met veel partijen. Zowel de videograaf, fotograaf, grafisch ontwerper, het online marketingbureau, adverteerders en natuurlijk mijn eigen collega’s. Na de grote overstroming moesten we met z’n alle een nieuw thema kiezen dat niet alleen paste binnen alle uitingen die er al waren maar ook nog enigszins aantrekkelijk was. Want er moest nieuw drukwerk komen, de huidige designs moesten aangepast worden omdat de teksten niet meer klopten en de nieuwe beelden moesten toegevoegd worden. Door te blijven communiceren met al je stakeholders probeer je zo iedereen enthousiast te houden en klaar te hebben staan voor de nieuwe live gang.

 

BUDGET MANAGEMENT

Een campagne is altijd volledig uitgewerkt en begroot. Je weet wat iedere advertentie kost en wat je aan implementatie kosten hebt. Projectafspraken met je stakeholders voor campagnes zijn bij tegenslagen als deze natuurlijk zeer voordelig. Zeker in het geval van de zomercampagne in Venlo. Door de grote tegenslag en het omzetten van het hele thema moesten alle stakeholders mee schakelen. Daarbij moesten alle designs weer aangepast worden en heb je ook extra budget bij de grafisch ontwerper nodig. Zo blijf je schakelen tussen je budgetten. Want je wilt natuurlijk ook een zo’n groot mogelijk bereik behalen tijdens de nog beperkte tijd en nieuwe middelen.

 

CAMPAGNE INZICHTEN

Ondanks alle aanpassingen en verschuivingen hebben we online een mooi bereik weten te generen. Met Geofence hadden we onze advertenties rondom vakantieparken in de regio ingezet. Een uiteindelijk geslaagde campagne waarin we veel moesten schakelen en bijschaven maar waarin de vooraf gestelde doelen uiteindelijk werden behaald.

 Ik had voor geen goud dit project bij Venlo Partners willen missen en heb hierdoor mijn projectmanagement skill voor campagnes nog verder uit weten te bouwen. Need some help? Mail ons gerust voor een kop koffie. Zoals ik al deelde, we zijn zeer flexibel inzetbaar ;-)

- Sanne

Vorige
Vorige

De toekomst van marketing: community building. But how?

Volgende
Volgende

Quarterly Round-up: Q3 2021