De toekomst van marketing: community building. But how?

Samen met mijn collega Marrigje was ik aanwezig bij Dutch Design Week Talks. Het onderwerp van deze talk was Connected living. Verschillende sprekers in het veld deelde met ons bijzondere en inspirerende verhalen omtrent connected living. Wat betekent connected living? En welke verhouding heeft het met design, maar ook met online marketing?

Eén duidelijk antwoord op de vraag wat is de verhouding tussen connected living en online marketing, is er niet echt. Het antwoord bestaat namelijk uit meerdere delen. De talk heeft mij geïnspireerd en mij geleerd dat connected living een gedachtegang is en bijna een soort way of living is. Het heeft bevestigd dat het bouwen, of hebben, van een community nu en in de toekomst onmisbaar is.

COMMUNITY BUILDING VOOR JE MERK

Het mag duidelijk zijn dat als je je doelgroep wilt bereiken, het niet meer om de likes of volgers gaat. Een groot bereik of het hebben van een steady community is leidend. Eigenlijk wil je als bedrijf, merk of persoon eigen ambassadeurs hebben die jouw verhaal doorvertellen. Men is steeds meer opzoek naar de (oprechte) verbinding.

Veel merken, bedrijven of influencers zijn al goed op weg. Toch blijft het altijd een uitdaging, want het bouwen en onderhouden van een community kost veel tijd. Daarnaast is het niet tastbaar en dus erg lastig om te meten, want wanneer is een community succesvol? Hier is geen goed of fout antwoord op. Het verschilt namelijk per bedrijf, merk of influencer en het is afhankelijk wat voor doelen je heb gesteld. Vergeet vooral niet wat wil je ermee bereiken en uitstralen?

THE DO’S IN COMMUNITY BUILDING

Wil je starten met het bouwen van een community dan is het belangrijk dat je een goede basis neerzet. Daarvoor heb je zeker onderstaande elementen voor nodig:

1.     Herkenbaarheid: zorg ervoor dat je volgers zich kunnen herkennen in jouw verhaal, tone of voice of identiteit.

2.     Continuïteit: zorg ervoor dat je regelmatig en op vaste momenten content plaatst.

3.     Discipline: volhouden. Een community bouwen en onderhouden kost tijd en vraagt veel van je. Geef niet op en onthoud wat het doel is.

Nog steeds zal het veel vragen van je, maar zodra je de basis onder de knie hebt en een juiste flow hebt gevonden, wordt het naar mijn idee steeds leuker. .


SUCCESVOL COMMUNITY BUILDING

Om je te inspireren en te laten zien wat voor effect een community op een bedrijf, merk of influencer heeft, heb ik een aantal voorbeelden uitgezocht met een enorm steady community:

Coolblue
Hun slogan is niet voor niets “alles voor een glimlach”. Het doel van Coolblue is om de beste en de vriendelijkste retailer te worden en te zijn. Om dit doel te bereiken leggen zij de focus op service. De klant kan ten allen tijden bij hen terecht, ook wanneer zij ergens niet tevreden over zijn. Hierdoor voelt de klant zich serieus genomen en gehoord. Wanneer de service goed genoeg is, maakt het niet uit of dat men niet tevreden is over het product, levertijd etc. Zij zijn goed geholpen en zullen wederom weer terugkomen bij Coolblue.

Clay and Glow
Een vegan beautymerk. Door de tone of voice lijkt het of het merk uit de UK of USA komt, maar het merk komt gewoon van Hollandse bodem. Clay en Glow is met name enorm actief op Instagram. Ze posten regelmatig tips over het gebruik van hun producten, win acties en maken ook gebruik van reels van influencers. Daarnaast zijn zij ook actief in het reageren op reacties van kopers/volgers. De tone of voice van de reacties is positief, dankbaar en vriendelijk, het is bijna alsof je beste vriendin een reactie geeft. De kopers/volgers voelen hierdoor een echte connectie en worden automatisch een terugkerende koper/volger. 

De Huismuts
In het echt heet ze Rachel Siwaletti. Ze is bekend van haar vlogs “De Huismuts”, Het Wylde Pad en vele andere dingen die ze doet. Vele kennen haar ook als de momfluencer van deze tijd. Door de jaren heen heeft ze een enorm trouwe community opgebouwd die steeds meer blijft groeien. Dit doet ze door het consistent delen van content op Instagram. Ze is met name enorm actief op Insta stories en neemt haar volgers meer in haar avontuur. Naast het feit dat ze hoogtepunten deelt, is ze ook heel transparant in het delen van haar dieptepunten. Dit zorgt ervoor dat volgers zichzelf herkennen in haar, dat ze een echte connectie voelen en haar blijven volgen omdat men zich dan minder alleen voelt.

Dit zijn maar een paar voorbeelden. Duidelijk mag zijn dat een succesvolle community veel waarde toevoegt aan je merk, bedrijf of als influencer.

Waarschijnlijk ben je at the moment je plannen voor 2022 aan het maken of finetunen. Integreer dan ook een duidelijke community building richting. Laat je doelgroep je volgen en vergeet ook zeker je huidige volgers niet. Maak van hen je trouwe community.

Need soms help or inspiration? Happy to help!

- Luciëna & Marrigje

Vorige
Vorige

Meet Jonell

Volgende
Volgende

All about flexibility: Belangrijke marketeers skills