Abonnement-marketing, bestaat dat?

De (online) abonnementsmodellen vliegen je om de oren. Mij hoor je niet klagen, hoor. Ik kan zelf een hele lijst opnoemen aan services en diensten die iedere maand worden afgeschreven. En met alles wat ineens booming is, wordt een soort van blueprint gecreëerd hoe je dit het beste uit kan bouwen, ook qua marketing. En daar zijn wij benieuwd naar. Wat zie je vaak terug, wat werkt (blijkbaar) en wat niet? En hoe creëer je trouwe abonnementhouders? 

Start with a definition

De korte definitie van een abonnement is volgens Van Dale: een overeenkomst aangaan die recht geeft op ontvangst van bepaalde geregelde leveringen. Ik zou zeggen een overeenkomst waarin afgesproken wordt dat er een product of dienst voor een x-periode met een x-frequentie wordt afgenomen voor een x-bedrag per maand. En waarom is dit model zo interessant voor ondernemers? Zekerheid en cashflow. Je bent gegarandeerd van maandelijkse inkomsten als je een abonnementsmodel afspreekt. Uiteraard is er ook een groot voordeel voor de klant: gemak, flexibiliteit en in veel gevallen ook een korting in de prijs. Het klinkt zo wel erg simpel, maar er zijn een paar dingen waar je goed over na moet denken als je dit opzet. Hoe starten mensen een abonnement op, wie doet het transport, hoe zit het met opzeggen en/of pauzeren, kan dat direct? En zo kunnen we nog wel even doorgaan. De voorwaarden moeten te allen tijde helder en duidelijk zijn. 

Incentive, kortingscodes & influencers

banner-23_HelloFresh_950x535_180330.jpg

Voor wie iedere week een HelloFresh box voor de deur heeft staan of een verse Bloomon bos in de vaas heeft staan, herkent het wel. Een kortingscode via Instagram voor een gratis eerste box of in de vorm van een test/proefpakket, influencers die een unieke kortingscode bieden voor een bepaalde korting of een incentive; zoals een gratis vaas bij je eerste bos bloemen. Dat zijn allemaal slimme triggers en drempel wegnemers om te starten met zo’n abonnement. Bovengenoemde zijn vooral goede marketingtactieken bij het eerste contact met je klant, om hen in aanraking te laten komen met je merk/dienst. Laat ze testen for free en maak het eenvoudig om vervolgens te registreren en abonneren. 

Platform en/of app

Hoe creëer je gemak? Door een online omgeving te bieden waar men met een paar simpele handelingen zijn of haar perfecte abonnement kan samenstellen. Denk aan: 

-       Meerdere keuzes bieden: de S-M-L bossen van Bloomon of de 20 recepten waar je bij HelloFresh uit kan kiezen. Maar ook bij het leasen van je Miele wasmachine kun je kiezen tussen een normaal of luxe apparaat en met of zonder wasmiddel. Keuzes maken het aantrekkelijker en daardoor een grotere overweging om een abonnement af te sluiten. 

bloomon-2.jpg

-       Personaliseren: mocht het toepasbaar zijn voor je merk of dienst, maak het persoonlijk. Laat op basis van individuele keuzes een custom-made product/pakket samenstellen. 

-       Frequentie: niet verplicht iedere week, veertien dagen en/of maand iets ontvangen, maar laat de klant zelf beslissen.  

- Flexibele betalingsmogelijkheden: alle betaalmogelijkheden bieden die het meest gebruikt worden door je doelgroep, dat is eigenlijkhygiene. Maar ook keuzes bieden in de vorm van betalingen: bijvoorbeeld voor een heel jaar of per maand. En dit gaat vaak gepaard met kortingen. Denk aan de family abonnementen van Netflix en Spotify; met meerdere gebruikers betaal je minder.

-       Userfriendlyin the end moet het platform natuurlijk super gebruiksvriendelijk zijn en visueel aantrekkelijk.   

 Loyalty & ambassadors

Hoe zorg je ervoor dat bestaande abonnees fan blijven? Hoe blijf je ze triggeren om niet over te stappen naar een concurrent of een periode even niets te doen? Een contentgerelateerde oplossing hiervoor is je klanten toegevoegde waarde blijven bieden in de vorm van tips, informatie, exclusieve aanbieden, nieuwigheden. Denk aan nieuwsbrieven, berichten in de apps, op social media. Een ander invalshoek is het opzetten van een ambassadorprogramma. Ben jij tevreden met je Bloomon bos en deel je dit met je vrienden? Dan word je hiervoor beloond. Voorheen kreeg je allerlei leuke accessoires zoals hamamdoeken, broodplanken en kaarsen, nu krijg je zelfs een gratis bos als iemand via jouw unieke kortingscode een eerste Bloomon bestelling doet. Ook HelloFresh doet dit slim met het weggeven van gratis boxen aan vrienden en familie.  Dit zorgt voor binding bij je klant en voor jouw merk gratis acquisitie. Win-win. 

Natuurlijk valt of staat het met je product of dienst, de kwaliteit, het gemak en het gevoel geven dat men na het testen van je product of dienst niet meer zonder kan. Let them fall in love with your product, zoals ze dat zo mooi zeggen. Maak ze fan. Je kan alle bovenstaande tactieken (en marketingbudget) erop loslaten, maar als je product ruk is, dan gaat die ene kortingscode of fancy app ook niet zorgen voor een vaste basis aan abonnees en fans.

Meer weten over hoe je abonnenementmarketing kan inzetten? Aarzel dan niet om een berichtje achter te laten.      

-       Marlou 

 

Vorige
Vorige

Meet Sarojini

Volgende
Volgende

Meet Almar