TikTok trends voor 2025: Hoe pas je ze toe?

Je kunt er niet meer omheen. TikTok is niet meer weg te denken. Ooit dé plek voor dansvideo’s, nu een serieuze uitdager van Instagram. Het platform timmert hard aan de weg om ook voor bedrijven mogelijkheden te bieden. In dit artikel vertellen we je meer over de trends van TikTok, maar vooral ook; welke hot takes kun jij in je voordeel gebruiken? We vertellen het je graag!

Werk met jouw niche

Schieten met hagel met de content die je maakt? Dat werkt tegenwoordig op een andere manier. Met een overvloed aan content weet je soms niet meer waar je moet kijken. De influencers vliegen je om de oren, waar de een beter bij jouw wensen aansluit dan de ander. Grote influencers met miljoenen volgers verliezen terrein. In plaats daarvan draait het steeds meer om micro-influencers: creators met een duidelijke niche. Waarom? Omdat ze relevanter en betrouwbaarder overkomen. Of dit nu is in sport, werk of zelfs niche interesses zoals schoonmaken. Hoe je dit toepast als bedrijf zijnde is natuurlijk een andere kwestie. Video’s van bijvoorbeeld @Amsterdam_UMC brengen gezondheidskwesties op een korte, behapbare manier aan het licht. Met POV - point of view - video’s of korte uitlegvideo’s over processen in het ziekenhuis, neem je de kijker stukje bij beetje mee in jouw bedrijf.

Het mooie van TikTok is bovendien dat het algoritme niet kijkt naar je eerdere posts, maar naar de relevantie van wat je nú plaatst. Het hangt bij TikTok dus ook niet af van het aantal volgers wat je hebt, maar hoe relevant de content is dat je plaatst. De relevantie wordt bepaald aan de hand van een aaneenschakeling van factoren. Locatie waar je het bekijkt, bepaalde hashtags die je gebruikt of keywords die in de video terugkomen. Op basis daarvan wordt onder andere de relevantie bepaald, zodat jij op jouw ‘For You Page’ alleen content te zien krijgt die je graag wilt zien.

Foto: Melanie Deziel via Unsplash

Kies voor durven met jouw content

Veel bedrijven zijn inmiddels al aangehaakt, maar we blijven het noemen; met statische, nette content kom je tegenwoordig niet ver meer. Het zogenoemde ‘creative bravery’ was al populair in 2024, maar is in 2025 zeker niet meer weg te denken. Durf imperfecte content te maken en buiten de lijntjes te kleuren. Wil je impact maken? Dan moet je loskomen van de standaard huisstijl en inspelen op spontaniteit en humor. Bovendien geeft dit een stukje menselijkheid en persoonlijkheid aan je bedrijf.

In plaats van alleen jouw product of dienst verkopen, is een community opbouwen erg belangrijk. Kijk naar bedrijven als Ryanair en Duolingo . Zij bouwen community’s door speels, edgy en verrassend te zijn. Hoe ze dit doen? In het voorbeeld van Ryanair worden er bijvoorbeeld stagiairs gebruikt om trends te spotten en snelle, rake content te maken.  Dit sluit aan bij de tijdsgeest van Gen Z en Millennials, wat op onder andere TikTok resulteert in een flinke following. Duolingo heeft hier maar liefst 14,3 miljoen volgers en Ryanair maar liefst 2,5 miljoen. De les? Wees niet bang om anders te zijn en content te maken die misschien niet direct bij de huisstijl aansluit. Hoe onverwachter je content, hoe deelbaarder.  Zo bouw jij steen voor steen de community om jouw bedrijf heen.

Foto: van Appshunter.io via Unsplash

TikTok als zoekmachine: focus op SEO

TikTok is voor Gen Z steeds vaker de vervanger van Google. SEO op TikTok? Belangrijker dan ooit. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over jouw strategie op gebied van SEO en dus vindbaarheid op het platform voor komend jaar.  Want sturen op SEO in de content die je plaatst op TikTok, heeft veel invloed op waar je terecht komt in het algoritme. Focus niet alleen op zoekwoorden maar houd rekening met long-tail search, dus hele zinnen. Mensen zoeken steeds vaker door middel van een zin, ook wanneer ze spraak-gestuurd zoeken.

Stel, wij als IKONS willen nieuwe medewerkers vinden in onze eigen stad, Den Bosch. Dan helpt het niet alleen om “vacature Den Bosch” te gebruiken, maar ook om specifieke zoekzinnen in je video en caption te verwerken, zoals:

✅ “Hoe is het om bij IKONS te werken?”

“Werken bij IKONS in Den Bosch”

✅ “De leukste marketingbaan in Den Bosch”

Door slim in te spelen op wat je doelgroep écht zoekt, vergroot je de kans dat jouw content op de juiste For You Pages belandt.

Foto: Swello via Unsplash

Interactie is key op TikTok

Naast dat de eerdergenoemde niche-content erg goed werkt op TikTok, is het belangrijk om interactie aan te gaan met jouw publiek. Reacties, likes, saves en repost zorgen voor een hogere ranking in het algoritme. Met dit in het achterhoofd, kun je dus nadenken over wat voor type content "sharable" is. Dus wat maakt het interessant om te delen met je vrienden? Herkenbare situaties en alledaagse problemen werken altijd goed. Daarnaast draagt het bij om te reageren op comments en likes. Zorg dus dat je de conversatie onder je bericht gaande houdt, want TikTok beloont engagement met nog meer bereik.

Foto: Shavnya via Unsplash

Om mee af te sluiten, bedenk ook: TikTok is vooral erg leuk! Ja, je wilt je bereik uitbouwen en ja, je wilt je doelgroep aanspreken. Maar het maken én bekijken van de video’s heeft ook een hoog entertainment gehalte, dus enjoy!

-Britt


Wil jij ook meer leren van TikTok en alle facetten die met marketing te maken hebben, allemaal terwijl je werkervaring opdoet? We zoeken nog marketing guru! Check onze vacature en join ONS!

Vorige
Vorige

The Perfect Match?!

Volgende
Volgende

20 killer content tips voor 2025