Maak jouw linkedin-profiel in 6 stappen onweerstaanbaar

LinkedIn is actief sinds 5 mei 2003 en inmiddels al 21 jaar oud, maar nog steeds hartstikke relevant. Met in totaal meer dan 690 miljoen wereldwijde gebruikers en rond de 9 miljoen Nederlandse gebruikers is het een platform waar je als professional niet omheen kan. En dat is ontzettend logisch, want met LinkedIn kan je: 

  • Jouw netwerk op een overzichtelijke manier onderhouden én uitbreiden;

  • Iedereen op de hoogte houden van waar je nu weer ontzettend trots op bent;

  • Jouw CV en prestaties delen met potentiële werkgevers;

  • Kennis opdoen en uitwisselen met je connecties of via de meer dan 16.000 cursussen.

Het mag duidelijk zijn dat LinkedIn en de 310 miljoen dagelijkse gebruikers jou veel kunnen bieden. Maar hoe kan je er nou voor zorgen dat jouw profiel eruit springt tussen al die miljoenen anderen. Daar gaan we jou bij helpen!

1. Als eerste: jouw profielfoto en banner

De eerste kennismaking met jouw profiel is via jouw profielfoto. De beste LinkedIn-profielfoto’s zijn professioneel gemaakt. Je mag natuurlijk gewoon lachen op deze foto, al zijn sommige sectoren hier nog wat terughoudend mee. Zorg ervoor dat je ook meteen je banner verandert. Vaak heeft het bedrijf waar je werkt een passende banner, maar je kan er ook zelf eentje uploaden.

tip: een emoji in je naam

Zodra je een emoji toevoegt aan je naam (aan het begin, in het midden of het einde) hebben bots ontzettend veel moeite om jouw profiel te vinden. Dit heeft als grote voordeel dat je veel minder spam ontvangt. Daarnaast is het een stukje extra personal branding. Ben jij bijvoorbeeld motivational speaker dan is een microfoon 🎤 een leuke toevoeging. Win-win!

2. Dan: de kopregel

Wat heb je te bieden? Zet hier in ieder geval in wat je doet en wat je kan in een paar woorden en geef hier eventueel een leuke twist aan. Probeer potentiële bezoekers te overtuigen om op je pagina te klikken.

3. We gaan verder met: de samenvatting

Hierin schrijf je natuurlijk op wie jij bent in een korte introductie, vertel je over je beste prestaties, geef je aan waar jouw drive vandaan komt, waarin jij expert bent en hoe ontzettend waardevol jij wel niet gaat zijn voor je bezoekers.

tip: een uitgelicht bericht

Als je op jouw profiel Creator Modus aanzet krijg je, behalve meer inzichten in je bezoekers, de mogelijkheid om een bericht uit te lichten. Dit is natuurlijk de perfecte manier om je samenvatting een extra boost te geven. Zo kan je bijvoorbeeld je meest gelikete bijdrage uitlichten.

4. Dan natuurlijk: jouw ervaring

LinkedIn is natuurlijk jouw online CV, dus is het belangrijk dat je ervaring en opleidingen allemaal up to date zijn. Geef per functie kort weer waar jij aan hebt gewerkt en wat je daarmee hebt bereikt. Je kan hier bijvoorbeeld heel goed gebruik maken van Google’s X-Y-Z formule: “Ik heb (X) bereikt, te zien aan (Y) door (Z) te doen.” Daarnaast is het handig om toe te voegen welke vaardigheden je hebt gebruikt of geleerd. En het toevoegen van een afbeelding per ervaring (van bijvoorbeeld een project waar je aan hebt gewerkt) is de kers op de taart.

Ons advies: je hoeft niet te vertellen dat je op je 16e 2 jaar als bezorger bij de lokale pizzeria hebt gewerkt, dat is vaak niet zo heel relevant meer voor een nieuwe werkgever. 😉

tip: de LinkedIn URL

Je kan jouw LinkedIn URL aanpassen zodat het adres van je pagina er een stuk overzichtelijker uit ziet en je deze makkelijker kan delen op bijvoorbeeld je CV, visitekaartje of in een mail.

5. We hebben ook nog: de vaardigheden

 LinkedIn geeft je de mogelijkheid om vaardigheden toe te voegen aan je profiel, zoals we je al vertelden. Deze vaardigheden kan je aan meerdere ervaringen koppelen en (oud) collega’s kunnen deze onderschrijven. Collega’s en connecties kunnen jouw profiel in z’n algemeen ook onderschrijven: een goede manier om referenties te laten zien. Hierdoor ziet je profiel er meteen nog professioneler uit.

6. En als laatste: cursussen, diploma’s en certificaten

Je hebt hier natuurlijk je best voor gedaan en er tijd en moeite ingestopt, zonde dus om het niet te laten zien! Je kan je cursussen, diploma’s en certificaten dus gewoon toevoegen, daar wordt je profiel alleen maar beter van.

Alles aan je profiel toegevoegd? Dan is er nog maar 1 ding te doen en dat is bijdragen schrijven, delen, reposten, etcetera. Maar hoe je nou die perfecte bijdrage schrijft? Dat komt in een volgende blog!

- Ruben 

P.S. Wil je nou ook leren hoe je LinkedIn in kan zetten in jouw marketingcampagnes? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van een losse training LinkedIn Advertising via de IKONS Academy! Gegarandeerd dat je daarna precies weet hoe je die perfecte campagne opzet via dit geweldige netwerkplatform.

Vorige
Vorige

Meet Laura

Volgende
Volgende

De zeven beïvloedingsprincipes van Cialdini