Kijkje in de ikons-keuken met chantal

Bij IKONS kijken we graag in de keuken van verschillende organisaties. De afgelopen maanden geven wij ook een kijkje in onze eigen keuken, en dat bevalt ons erg goed! Deze maand vragen we Chantal het hemd van het lijf.

Dit is ONS Chantal.

Brabant heeft ze ingeruild voor het mooie Utrecht. Ze is een dog mommy, is graag actief en is enorme fan van Friends. Waar komt de liefde voor de kunst- en cultuursector vandaan? En wat is haar band met branding? Lees snel verder!

Luciëna: Ready? Haha.

Chantal:  Haha, ja hoor. Ik ben erg benieuwd wat je allemaal gaat vragen.

ode aan linkedin 💙

Luciëna: Zoals ik ieder interview start: hoe ben jij bij IKONS terechtgekomen?

Chantal: Goede vraag haha. Na een tijd thuis te hebben gezeten, was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ik had al wat sollicitaties lopen, maar merkte dat de vastigheid mij enorm afstootte. Op LinkedIn kwam ik de advertentie van IKONS tegen. Toen ik op de website kwam, dacht ik: dit sluit helemaal aan bij waar ik naar op zoek ben.

Luciëna: Wat leuk! Jij bent de eerste die ik spreek die via een advertentie bij IKONS terecht is gekomen. Was dat de Ode aan de Hop Campagne?

Chantal: Haha, nee dat niet. Het was een advertentie daarvoor. De advertentie straalde een mooie combinatie van jeugdigheid en professionaliteit uit. En daar ben ik voor gevallen.

WOrk-life balans

Luciëna: Je vertelde dat je een tijdje thuis hebt gezeten. Pittig! Hoe is dat zo gekomen

Chantal: Klopt. Ik ben van mening dat als je te lang doorgaat op een bepaald tempo, het bijna niet anders kan dan een keer misgaan. En dat was bij mij het geval. Nadat ik mijn baan verloor in de entertainmentbranche (door corona, red.), heb ik nog wat andere baantjes gehad. Daarna ben ik gaan reizen, en toen voelde ik eigenlijk al dat er iets niet goed ging. Dus toen ik terugkwam, ging het lampje even uit.

Luciëna: Pittig hoor!

Chantal: Ja, dat was het ook wel. In die periode is IKONS ook op mijn pad gekomen. Doordat ik hier ben gaan werken, heb ik geleerd om meer balans te krijgen tussen werk en privé. En ook hoe dat mogelijk is.

Luciëna: Mooi dat je dat bij IKONS hebt gevonden! Uiteindelijk is dat zo belangrijk. Ik bedoel, je werk moet leuk zijn natuurlijk, maar niet ten koste gaan van jezelf.

Chantal: Precies!

HOP, de achtbaan in 🎢

Luciëna: Maar je hebt gewerkt in de entertainmentbranche? Moet ik dan denken aan televisie, radio, etc. of iets anders?

Chantal: Haha, nee. Ik heb Leisure Management gedaan en als specialisatietraject gekozen voor Attraction and Theme Park Management.

Luciëna: Haha, als in pretparken zoals de Efteling, etc.?

Chantal: Haha, ja precies.

Luciëna: Er is een opleiding die gewoon bestaat hiervoor, wat tof! Leer je dan hoe je een entertainmentpark runt?

Chantal: Haha, ja. Je kunt het specialisatietraject een beetje vergelijken met een hotelschool. Je wordt breed opgeleid en kan in principe overal aan de slag. Want je leert gewoon hoe het werkt in een organisatie en wat ervoor nodig om is om een, in dit geval, een themapark draaiende te houden.

Luciëna: Wat leuk! En heb je ook gewerkt bij een park?

Chantal: Ja dat heb ik zeker gedaan. Mijn eerste stage was bij Plopsaland. Hier was ik medeverantwoordelijk voor een deel van het park. Ik moest ervoor zorgen dat alles goed ging en ingrijpen als er iets misging. Dat was echt leuk om mee te maken.

Ook heb ik stagegelopen in Barcelona bij Scruffy Dog. Tijdens deze stage kwam ik in aanraking met marketing. Scruffy Dog bedenkt thematisering voor attractieparken.

Luciëna: Oké, en hoe moet ik dat dan voor me zien?

Chantal: Neem als voorbeeld de Vliegende Hollander in de Efteling. De attractie zelf is het ritje in de boot, maar het verhaal eromheen is wat het een totale beleving maakt. Een thematiseringsbedrijf, zoals Scruffy Dog, verzint hiervoor het verhaal en ontwerpt hoe dit aan de bezoeker wordt verteld.

Luciëna: Wat gaaf. Ik weet dat jij het ook erg leuk vindt om je bezig te houden met branding en storytelling. Is dat dan hier gegroeid?

Chantal: Ja, zeker. De customer journey betekent alles in deze branche. Je bent constant bezig met het vertellen van een verhaal en hoe je de consument door een park leidt. Ik heb daar zoveel van geleerd en gebruik die kennis nog steeds in mijn huidige werk.

Luciëna: Dat kan ik me voorstellen, heel tof!

Een podium voor de maker 🎨

Luciëna: Je zei eerder dat de jeugdigheid en professionaliteit van IKONS je aantrok. Wat trekt je nog meer aan in het interim-leven bij IKONS?

Chantal: De vrijheid. Een grapje op zijn plek: je mag altijd jezelf zijn, maar het is ook professioneel. Je moet echt aan de bak, het komt je niet aanwaaien.

Luciëna: Mooi hoe je dat omschrijft. Over professionaliteit gesproken: waar klopt jouw hart sneller van in een opdracht?

Chantal: Ik vind het belangrijk dat er in mijn opdracht een stukje strategisch denken zit, zodat je een strategisch vraagstuk oplost. Branding vind ik ook erg leuk! Een merk is zoveel meer dan een logo. Het is een gevoel dat je kunt meegeven in verschillende vormen: visueel, copy en/of geluid. Ik vind het mooi hoe je met branding de verbinding kunt zoeken en zo iets kunt realiseren.

Luciëna: Heel tof, ja! Momenteel zit je bij Stichting Tolhuistuin. Is dat iets waar dat ook helemaal tot leven komt?

Chantal: Ja, absoluut. Je wilt dat mensen zoveel mogelijk kennismaken met cultuur. En ik vind het geweldig dat ik degene ben die de kans krijgt met makers aan tafel zit en zijn/haar visie aanhoort. Om vervolgens te zorgen dat zoveel mogelijk mensen ervan horen en het te zien krijgen.

Luciëna: Waar komt je liefde voor de cultuursector vandaan?

Chantal: Naast het feit dat ik er graag actief in ben als bezoeker, zie ik ook zoveel potentie in de branche. Het is een moeilijke sector, maar als het eenmaal goed gaat en je succes kunt boeken, dan is dat echt een geweldig gevoel.

Meer dan een logo

Luciëna: Op hoeveel opdrachten heb je tot nu toe gezeten? En welke waren dat?

Chantal: Ik werk nu 1,5 jaar bij IKONS en ik heb drie opdrachten gehad. Bij de Rabobank als Content Marketeer, en nu bij Stichting Tolhuistuin én Urban Resort als Marketing Communicatie Medewerker,

Luciëna: Wat vind je het minst leuke aan het interim-leven bij IKONS?

Chantal: Op de bank zitten. Dan wil ik het liefst op dat bankje huilen in foetushouding, haha. En ook afscheid nemen. Je bouwt een connectie op met collega’s bij een opdracht en het is soms gewoon jammer dat het tijdelijk is.

Luciëna: Bij welke opdrachtgever zou je nog graag willen werken?

Chantal: Dat vind ik lastig om te zeggen. Misschien bij een organisatie zoals het Rode Kruis, dat lijkt me enorm tof!

Luciëna: Wat is je droombaan/droomrol?

Chantal: Naast een koffietentje? Haha. Een rol in brandontwikkeling. Uiteindelijk zou ik voor mezelf willen beginnen en met startups aan tafel zitten om hen te helpen bij de ontwikkeling van hun merk. Samen alle stappen doorlopen tot het moment dat we echt dingen gaan vastleggen. 

Luciëna: Heel tof! En als je personeel zoekt voor je koffietentje, bel mij zeker! Haha.

Tip! 💡

Luciëna: Om het interview af te sluiten: heb jij nog een tip voor interimmers/IKONS (to be) die dit lezen?

Chantal: Denk goed na of dit bij je past of niet. Voor het interim-leven heb je wel een bepaald karakter nodig, en je moet goed nagaan of dat bij je past als persoon.

Als interimmer of freelancer werken kan heel mooi zijn, maar heeft ook een keerzijde. Je wordt vaker afgewezen dan aangenomen en het vraagt een bepaalde mentaliteit.

Vond je het leuk om Chantal haar IKONS-avontuur te lezen? Houd onze socials in de gaten voor nog meer kijkjes in de keuken. En denk je nu: het interim-leven is écht iets voor mij? Check dan de openstaande vacature(s). 

Vorige
Vorige

Meet Eva

Volgende
Volgende

Meet Marsha