7 Tips voor een opvallende social post

Begrijp je er soms niks van waarom de ene post 257 reacties heeft en de andere maar 28? Dit kan aan van alles liggen. Maar een ding is zeker: als je alle 7 tips opvolgt leg je de perfecte basis om te scoren met je socials. Let’s cook some great content! 👨‍🍳 

1. voor wie post je eigenlijk?

Om te beginnen: wie is jouw doelgroep? Zijn dat alle kappers uit Nederland of wil je vaders rond de 30 bereiken? Elke groep vindt totaal andere dingen belangrijk. Leef je daarom goed in in de doelgroep en bedenk wat zij écht willen weten. 

Als hulpmiddel kun je een persona maken. Je beschrijft een denkbeeldig persoon uit jouw doelgroep: hoe ziet diegene eruit? Wat zijn de hobby’s en interesses? Welke problemen heeft hij of zij? Een extra tip: ga in gesprek met je doelgroep. Zo leer je hen het beste kennen. 

2. Relevance is key 

Yes, je weet wat jouw doelgroep belangrijk vindt. Speel daar met je content op in. In het geval van de kappers, zij willen bijvoorbeeld op de hoogte blijven van de laatste haartrends. Spot je een nieuwe trend? Deel dat dan zo snel mogelijk op je socials. Hoe actueler en herkenbaarder hoe beter.  

Je kunt ook inspelen op feestdagen, seizoenen en grote evenementen. Tip: Google ‘inhaakkalender’ en zet vast alle dagen die bij jouw merk passen in je contentkalender. Ben creatief en origineel en verras jouw doelgroep op het juiste moment

3. Instagram, Facebook, LinkedIn, anders?

De keuze is reuze! Waar is jouw doelgroep actief? En welk medium past het beste bij jouw boodschap? Houd deze twee vragen in gedachten wanneer je een social post maakt. Wil je een vacature delen of netwerken met professionals? Dan past LinkedIn goed.  

Is je doel juist de interactie met je doelgroep aangaan? Dan is Facebook heel geschikt. Kies voor Instagram als je mooie visuals wilt delen en wilt inspireren. Passen creatieve korte video’s bij je merk en is je doelgroep een stukje jonger? Overweeg dan TikTok. Of denk eens aan Pinterest of Twitter. 

4. Zonder deze tip kijkt niemand naar je post! 😱

Heb ik je aandacht? Mooi zo. Een opvallende, herkenbare of nieuwswaardige openingszin zorgt ervoor dat iemand stopt met scrollen en blijft hangen bij jouw post. Trek daarom meteen met de eerste zin de aandacht. Bijvoorbeeld: ‘Benieuwd naar dé trendkleur van deze lente?’ of ‘bekijk het resultaat van deze fantastische make-over!’ of ‘je hebt nog 24 uur om dit bericht te lezen.’

5. Schrijf actief en positief 

Een post die negatief geformuleerd wordt is vervelend om te lezen. Voel je ‘m? Schrijf in plaats daarvan: een positief geformuleerde post leest prettig. Vermijd zoveel mogelijk de woorden hebben en hadden, worden en werden en zijn en zouden. En gooi alle negatieve woorden direct je tekst uit. Only positive vibes allowed 🌈 

Gebruik ook af en toe emoji’s – als dit past bij je merk. Die brengen de tekst net wat meer tot leven en versterken de emotie. 

6. Wat moet ik doen?! 

Lees nu de blog voor meer tips! Vraag nu de gratis shampoo-sample aan. Laat jouw lievelingsproduct achter in de comments. Allemaal voorbeelden van call to actions die je kunt toevoegen aan jouw post. Als je wilt dat de lezer iets gaat doen, vertel het dan. Dat geef je hem of haar net dat extra zetje.  

Een vraag stellen werkt goed voor meer engagement. Een CTA zoals ‘bestel nu’ past bijvoorbeeld goed in de do-fase van de customer journey. Wanneer je wil dat je (potentiële) klant je product of dienst aanschaft.    

7. Kies een opvallende visual

… die perfect past bij je boodschap en je huisstijl. Gebruik mooie foto’s (het liefst met mensen!) van goede kwaliteit. Heb je zelf niet zo’n grote beeldbank? Check bijvoorbeeld Unsplash voor mooie stockbeelden en giet ze eenvoudig in je eigen stijl in Canva.

Natuurlijk zijn er nog minstens 1.000 tips voor opvallende social content. Wil je hier alles over leren? Dan is de IKONS content- en online marketing-training misschien iets voor jou. Of wil je liever de hulp inschakelen van een IKON om je social media goed neer te zetten? Neem dan contact met ons op. 

Vorige
Vorige

How to: een succesvol webinar organiseren

Volgende
Volgende

Meet Miguel