Verhoog je conversies met nudging

Je herkent het vast wel; je gaat even naar de Action voor dat ene product maar komt uiteindelijk naar buiten gelopen met een volle kar. Toeval? Zeker niet! Bedrijven als de Action, IKEA en bijvoorbeeld Booking.com maken allemaal slim gebruik van nudging. Ze beïnvloeden de manier waarop wij keuzes maken zonder dat we dit zelf doorhbben.

Als mens willen we graag geloven dat we al onze keuzes bewust maken, maar niets is minder waar. Meer dan 90% van onze keuzes maken we onbewust en op basis van gevoel. Door consumentengedrag te beïnvloeden kun je conversies verhogen. Moeilijk? We’ve got you, met onderstaande tips kom je al een heel eind.

LEAD THE WAY

Stuur de consument naar het kopen van een bepaald(e) product/dienst met het decoy effect, oftewel afleidingseffect. Bij het decoy effect wordt er gebruik gemaakt van een afleidingsproduct en een aantrekkelijke derde optie.

Bij de eerste situatie in bovenstaande afbeelding lijkt de koffie van €6 een slechte deal, maar door het toevoegen van het decoy product, voelt hetzelfde product ineens als een veel betere deal. Door het toevoegen van het afleidingsproduct zijn consumenten veel vaker geneigd om voor de duurdere optie te gaan. Dit effect is ook toe te passen op diensten en abonnementen. Een simpele manier om klanten een duwtje in de goede richting te geven.

VAN LINKS NAAR RECHTS

Denk je wel eens na over de positionering van producten? Of dit nou online of offline is, productpositionering is van grote invloed op het koopgedrag van de klant. Zo vind je bij
de supermarkt de duurste producten bijvoorbeeld vaak op ooghoogte waardoor we sneller geneigd zijn deze te pakken (gemak dient de mens!). Ook valt er voor veel producten een logische beweegrichting vast te stellen. Zo voelt het veel natuurlijker wanneer een fiets of auto afgebeeld staat van links naar rechts. Dit is overigens niet alleen bij producten het geval. Plaats jij op een website een call-to-action? Doe dit dan altijd links, mensen lezen namelijk van links naar rechts en zullen zo eerder op de button klikken.

AFSLUITEN MET EEN KNALLER

We streven allemaal naar een tevreden klant, toch? Het is dan ook erg belangrijk om goed
na te denken over de customer journey. In deze klantreis bevinden zich twee cruciale momenten, het piekmoment én het einde. De zogenaamde peak-end rule. Mensen herinneren zich nooit de hele activiteit, maar enkel bepaalde momenten.

Heb je online een pakket besteld en wordt deze veel te laat geleverd? De kans is groot dat je de volledige ervaring dan herinnert als negatief, terwijl de rest van het proces wel goed verliep. Het is dus van cruciaal belang dat er goed nagedacht wordt over de klantreis. Voeg bijvoorbeeld een speciale ervaring toe op het einde en klanten zullen een veel betere herinnering overhouden aan de dienst. Ook dat is een vorm van nudging.

Kortom; ook jij kan op een eenvoudige manier nudging toepassen en zo het gedrag van klanten beïnvloeden. Samen hierover sparren? Stuur dan een mail naar jeslynn@ikons.nl. Happy to help!

 - Jeslynn

Vorige
Vorige

Freelancen? JA! Mirella en Harm vertellen waarom

Volgende
Volgende

Hoe ChatGPT tekstschrijvers helpt bij het schrijven van betere teksten