De 5 do’s and don’ts van influencer marketing

Je kunt er niet meer omheen: influencer marketing. Dagelijks zie je allerlei samenwerkingen voorbijkomen tussen vloggers, bloggers, instagrammers en merken. Ze beïnvloeden met hun gigantische bereik een groep volgers die wellicht geïnteresseerd zijn in de gepromote producten. Maar waar ligt nu precies het succes? En wat kun je beter niet doen? Hierbij 5 do’s en don’ts.

1. Do: Nano- & Micro-influencers inzetten

De populariteit van nano- en micro-influencers stijgt enorm. Nano- en micro-influencers zijn enorm waardevol om in te zetten voor influencer marketingcampagnes. Tegenwoordig is de betrokkenheid belangrijker dan het aantal volgers of de meeste likes.

Micro-influencers zoeken de interactie op met hun volgers door bijvoorbeeld op hun comments of DM’s te reageren. Ze bouwen een échte band op met hun volgers. Er is daarom vaak meer interactie tussen micro-influencers en hun volgers dan tussen grotere influencers en hun volgers. Hierdoor identificeren volgers zich sneller met de micro-influencers en zullen zij sneller aanbevelingen accepteren.

2. Do: The perfect match

Het is belangrijk dat er een goede match is tussen het merk en de influencer. Er zijn verschillende zaken waar je op moeten letten wanneer je een samenwerking aan gaat met een influencer. Je moet rekening houden met de niche, de grootte, maar ook met de volgers van de influencer. Wie zijn de volgers? En waar liggen de interesses? Zij zijn immers de groep die je wilt bereiken. Want passen ze wel goed bij het merk? 

Influencers hebben al een eigen publiek. Een groep volgers die hen vertrouwt, zichzelf herkent in de influencer en “aandacht” besteed aan wat de influencer zegt. Werken met een influencer betekent rechtstreeks gebruik maken van hun community. Dit zal helpen om jouw bereik te vergroten en je bedrijf in de schijnwerpers te zetten. Kies dus zorgvuldig en ga voor the perfect match!

3. Do: Let them create!

Influencers werken vaak samen met merken die naadloos aansluiten op hun interesses. Zij zijn vaak zelf de doelgroep van het gepromote product, en dat is het nou juist het succes. Influencers weten precies hoe ze producten online kunnen vermarkten en hoe ze anderen kunnen beïnvloeden om de producten ook aan te schaffen. Bovendien zijn het échte content creators en gaan ze maar al te graag aan de slag met hun camera om bijvoorbeeld een Insta Reels in elkaar te zetten. Laat de influencer dus zijn/haar gang gaan met jouw product. Unieke content gegarandeerd!

4. Don’t: Klakkeloos samenwerken

Ga nooit zomaar een samenwerking aan met een influencer. Bedenk goed of de content en de doelgroep van de influencer passen bij je merk. Vraag statistieken op over hun volgers, geplaatste posts en stories performance. Maak daarnaast duidelijke afspraken over de samenwerkingen zoals het budget, de boodschap, welke kanalen er gebruikt worden, het reposten van content en meer. Zo voorkom je miscommunicatie en weten jullie beide wat jullie kunnen verwachten.

5. Don’t: “Je doet het wel gratis toch?”

Ga er niet vanuit dat influencers gratis ‘even’ iets over jouw merk gaan posten. Of dat je met een barterdeal al binnen bent. Dit is verleden tijd. Influencers hebben tijd en energie gespendeerd in het opbouwen van hun eigen online imago en volgerslijst. Ze zijn ontzettend creatief en weten hoe ze hun community moeten benaderen. Als bedrijf maak je gebruik van hun warme, dedicated community: een groep volgers die de influencer actief volgt en vertrouwd. Bovendien zou je met adverteren op een social platform ook een geldbedrag betalen om een X aantal mensen te bereiken met bepaalde interesses. Dat doe je met influencer marketing ook, alleen net op een andere manier.

Hopelijk helpen de bovenstaande do’s & dont’s je om aan de slag te gaan met influencer marketing. Ga voor the perfect match, maak duidelijke afspraken en let the magic begin! Good luck!

More info?

Getriggerd door deze blog en wanna know more? Noteer hieronder dan je emailadres en wij zullen je meer influencer marketing gerelateerde content toesturen. Mocht je gelijk al hulp kunnen gebruiken, stuur gerust een berichtje naar alma@ikons.nl

Vorige
Vorige

Meet sacha

Volgende
Volgende

Meet Jeslynn