fontys | leraar-worden-campagne

Fontys is de grootste kwaliteitshogeschool van Zuid-Nederland met een heldere opdracht: inspirerend, uitdagend en hoogwaardig hoger beroepsonderwijs bieden én praktijkgericht onderzoek uitvoeren dat betekenisvol is voor de samenleving. Zo stellen ze studenten in staat hun talenten te ontdekken en zich optimaal en op eigen wijze te ontwikkelen tot startbekwame professionals.

 

PURPOSE

Het kan je niet ontgaan zijn: we hebben een landelijk lerarentekort. De laatste jaren zijn er minder nieuwe leraren bij gekomen en er gaan de komende jaren veel leraren met pensioen. De hoogste tijd voor nieuwe aanwas dus. Fontys wil scholieren en MBO’ers daarom inspireren om voor het docentschap te kiezen en hen bewust maken van de verschillende lerarenopleidingen voor zowel het basis- als het voortgezet onderwijs. Maar hoe bereik je deze jonge doelgroep en hoe val je op tussen al die andere media-uitingen? Voor een frisse blik van buitenaf vroeg Fontys aan Evie om hierover mee te denken en de campagne te begeleiden.

WAY

Een goede campagne start met onderzoek in je doelgroep. Want ook al vinden wij onszelf nog helemaal niet oud, de middelbare school is toch alweer even geleden 😅. We verdiepten ons in artikelen over Gen Z en spraken met scholieren en eerstejaars studenten. Waar zijn zij mee bezig, hoe maken ze hun studiekeuze en via welke kanalen communiceren zij graag met Fontys? Aan de hand van deze inzichten formuleerden we een campagneplan met als hoofddoelstelling awareness en het prikkelen van scholieren om in de toekomst ook voor de klas te willen staan. De focus ligt dus niet op het pushen van de opleidingen, maar juist het vak zelf positief onder de aandacht brengen.

IMPACT

Evie en het Fontys projectteam ontwikkelden in korte tijd een campagnekit met veel digital elementen passend bij de next-generation. Inclusief interactieve mobile game, social ads, website en hero movie. We hielden hierbij rekening met een aantal belangrijke inzichten uit ons onderzoek. Zo hebben we onze hero movie opgeknipt in korte video snippets die vanaf seconde 1 de aandacht trekken en zijn we bij de creatie uitgegaan van mobile-first.

Hoe de campagne heeft gepresteerd? Dat weten we helaas nog niet. De eerste online activatie van de leraar-worden-campagne begint in oktober, vlak na de start van het nieuwe schooljaar. Wel hebben we ongeveer 30 studenten gevraagd de campagnekit mee te beoordelen en de feedback was zeer positief. Op dit moment wordt ook gekeken naar de mogelijkheden voor offline activatie van o.a. de game, bijvoorbeeld op beurzen en middelbare scholen. Kortom, more nice things to come. Stay tuned!

Ook behoefte aan extra brains en handjes voor jouw campagne?

Stuur een berichtje, happy to help.

Evie | evie@ikons.nl