VOICE: WAAR PRATEN ZE NOU EIGENLIJK OVER?

VOICE: WAAR PRATEN ZE NOU EIGENLIJK OVER?

De wereld van voice: zoveel ontwikkelingen, zoveel potentiële mogelijkheden, zoveel verwachtingen, zoveel beloften, zoveel dat het Marrigje duizelt. Waar staan we inmiddels en hoe ver zijn bedrijven in de technologie en de implementatie van voice. Marrigje wordt in haar onderzoek naar voice ondergedompeld in de termen en snapt er soms niets meer van. Om het overzichtelijk te houden heeft ze een woordenlijstje gemaakt, want, waar praten we nou eigenlijk over?

De stand van zaken in het kort

Voice is inmiddels een containerbegrip, maar kortweg is het een onderdeel van conversational marketing. Eigenlijk is het een technologie en toepassing. Het gebruik van voice ontwikkelt zich, ook in Nederland, maar wel gestaag. Bedrijven over de hele wereld zijn druk aan het experimenteren. In de VS gebruikt maar liefst 24% van de Amerikaanse populatie smart speakers. Naar verwachting stijgt dat aankomende vier jaar naar 55% waarbij voice shopping een omzet zal draaien van 40 miljard. (Voice shopping genereert in 2019 2 miljard in de VS). In Nederland is 5% van onze bevolking in het bezit van smart speakers. Bedrijven ontwikkelen chatbots om de klantenservice te verbeteren of om consumenten naar de juiste verkoop- en informatiekanalen of diensten en personen te sturen. De utopie is dat consumenten al pratende tegen een apparaat bij precies de juiste producten uitkomen die exact aansluiten bij hun lifestyle, zonder dat er nog verder wordt gezocht.

En dan nu… wat the - piep – is/zijn…

En dan nu de woordenlijst, wat betekent het nou eigenlijk?

Conversational marketing                    

Eigenlijk heel simpel: praten met je doelgroepen om erachter te komen waar zij behoefte aan hebben. En daar vervolgens op inspelen. Frankwatching legt het in dit artikel haarfijn uit. In de wereld van voice is conversational marketing met de juiste technologie een goede manier om marketing te automatiseren door bijvoorbeeld een chatbot in te zetten. Zo is er tijd over om een echt gesprek te voeren. Chatbot Wout van de politie bijvoorbeeld, beantwoord de eerste meldingen van mensen die telefonisch of online aangifte doen en stuurt hen naar de juiste (online) informatiebronnen of registreert de aangifte. Zo houdt de politie mankracht over om de urgente en gecompliceerdere aangiften persoonlijk te behandelen.

 

Taalgestuurde interfaces                      

Tekstgestuurde of spraakgestuurde virtuele assistenten. Tekstgestuurd zoals een chatbot, spraakgestuurd zoals een voice assistent. 👇

 

Voice assistents                       

Spraak gestuurde virtuele assistenten zoals M van Facebook, Alexa van Amazon, Google Assistent van Google en Siri van Apple

 

Smart devices of speakers                    

Het apparaat dat gekoppeld is aan de voice assisntent. Amazon Echo, Google Home, Sonos Beam, je smartphone, maar ook Harmon & Kardon ontwikkelt apparaten die aan de voice assistents gelinkt kan worden.

Smart home devices                 

Lampen, gordijnen, tv, geluidsinstallatie, koelkast, alles wat qua apparatuur kan worden aangesloten op voice assistents.
 

VUI                                         

Voice user interface. Maakt de interactie van stem met computer mogelijk.
 

Conversational Design              

Bot en mens met elkaar laten communiceren. Je moet goed nadenken hoe je de conversatie opbouwt. Houd het simpel. Ben je bewust van de communicatie tussen mensen en technologie. Ontwerp het daarom eenvoudig. Google Actions is een handige tool waarmee je zelf aan de slag kan en kan gaan experimenteren met taalgestuurde interfaces. Zorg ook dat de gebruiker zich bewust is dat ze geen menselijke interactie moeten verwachten.

Een hilarisch voorbeeld is deze dame, die nog even moet wennen aan het praten tegen een apparaat. Een prachtig voorbeeld is zorgrobot Alice waar de balans tussen robot en menselijkheid goed is uitgewerkt.

Voice search                            

De spraakgestuurde zoekmachine met spraakgestuurde assistenten. “OK Google, what’s the weather today?”

 
Voice shopping

Je stem gebruiken om online te shoppen.  

Conversational team (rollen)

Ook belangrijk is de samenstelling van je conversational team als je aan de slag gaat met de ontwikkeling van taalgestuurde assistent.          
 

Product owners - kennis van het product of de dienst
Developers - ontwikkelaar van software
Data-analisten - data verzamelen voor kennis; implementatie van die kennis
UX designers - hoe komt het eruit te zien? Hoe gaat het klinken?
Copywriters - wat moet worden gezegd en verteld?
Techniek (IT) - coherentie tussen design en software
AVG - privacy & legal
Security & risk - beveiliging van het system