POWERVROUWEN DIE DURVEN DOEN

THE SELF-MADE SUMMIT: POWERVROUWEN DIE DURVEN DOEN

Dat Internationale Vrouwendag meer is dan een leuke commerciële inhaker bewees wel het evenement The Self Made Summit, dat gisteren plaatsvond in Amsterdam. Meer dan 500(!) vrouwen waren aanwezig en ik was één van hen. Voeg daar een aantal echte powervrouwen aan toe als sprekers en wat je krijgt is een super inspirerend event waarin vrouwen elkaar empoweren en verder helpen zelf ook uit te groeien als echte girlboss. In loondienst of als ondernemer.

Hoewel feminisme misschien klinkt als een term die in de jaren 60 thuishoort, is het actueler dan ooit. De vrouwen van nu zijn ambitieus, zijn ondernemend in hun carrière of als ondernemer. Daarnaast proberen we ook nog een huishouden te runnen (al dan niet met kinderen), te sporten en ons sociale leven bij te houden. Die balans, die lijken vrouwen vaak toch lastiger te kunnen vinden. Zelfs powervrouwen, waarvan je denkt: ‘wauw, die heeft het echt helemaal voor elkaar’, blijken ook echt wel eens een balletje te laten vallen terwijl zij ze allemaal juist in de lucht proberen te houden. Die herkenbaarheid is de kracht van het evenement, waardoor ik me opeens helemaal kon levelen met onder andere de CEO van Young Capital en de onderneemster achter Fitgirlcode, met meer dan 85 duizend volgers.  

Hoe zij zijn gekomen waar zij nu zijn? Er lijkt toch een mooie rode draad te lopen door alle interviews en talks heen: durf te doen. Vrouwen zijn over het algemeen nu eenmaal voorzichtiger, twijfelachtiger. Durf te vragen, durf keuzes te maken en durf in jezelf te geloven. Vaak zijn we onszelf niet eens bewust van wat we kunnen bereiken, maar als je alle inspirerende verhalen hoort van andere aanwezigen besef je je gelijk dat het eigenlijk ook gewoon zo simpel is.

Een mooi voorbeeld vind ik Aranka van der Voorden. Ooit begon zij haar business met het idee dat suffe zwarte sportbroekjes voor vrouwen maar eens klaar moesten zijn. Haar kledinglijn Jogha wilde ze vooral promoten door influencers haar kleding te laten dragen. Alleen had ze het geld niet om die influencers te betalen. Haar logische oplossing was om dan maar zelf influencer te worden. The rest is history. Inmiddels tienduizenden volgers verder, geeft Aranka ook advies op het gebied van community building. Haar overtuiging, dat iedereen een influencer is, zette me aan het denken. Ik betrap mezelf er snel op dat ik mijn eigen invloed niet erg hoog inschat. Toch zijn er 500 mensen die mij volgen op Instagram. Die allemaal ooit op die knop ‘volgen’ hebben gedrukt nadat ze op mijn profiel terecht zijn gekomen. Aranka’s tip is dan ook om gewoon eens te vragen aan je volgers waarom zij jou nou volgen. Het is tegenwoordig super simpel om in je Stories een vraag te stellen. Op die manier kom je erachter wat voor waarde jij toevoegt en wat dus ook waardevolle content in de toekomst zal zijn. En ach, al reageert er maar één iemand. Ziet toch niemand via Stories ;) Iedereen is ooit begonnen met die ene like (van je moeder). Het gaat erom dat je waarde kan blijven toevoegen, dan komen die volgers wel.

Kortom; een super inspirerende dag die liet zien dat vrouwelijke rolmodellen ook ooit zijn begonnen zoals jij. Die laten zien dat je met een flinke dosis lef en keihard werken heel ver kunt komen.

Happy International Women’s Day,
Anne

53330419_387778098679942_4925698460486729728_n.jpg
53415068_352622185353820_5608237556312309760_n.jpg