SOCIAL MEDIA TRENDS 2019

WHAT CAN WE EXPECT?

Nieuw jaar, nieuwe voornemens, nieuwe kansen, maar ook nieuwe trends. Evie trapte al af met de marketing trends voor 2019, in deze blog zoom ik in op wat dit jaar ons gaat brengen op de social kanalen. En dan met name Facebook & Insta, aangezien we van deze kanalen het meest gebruik maken bij onze opdrachtgevers.


FACEBOOK: PAID ADVERTISING

Facebook blijft continu haar productportfolio uitbreiden als het gaat om advertising opties. Welke trends moeten we in de gaten houden dit jaar?

  • Augmented Reality Ads

Dat Facebook AR filters heeft, is niets nieuws. Waar deze layers in 2019 voor ingezet worden wel: eCommerce doeleinden. Evie blogde al kort over dat social shopping ‘hot’ is en het gaat steeds een stapje verder. Facebook laat merken, bedrijven, winkels de AR filters inzetten om alvast de producten te ‘passen’ voordat ze het aanschaffen. Met een ‘tap to try’ CTA kan je even je lippenstift testen of die nieuwe tas over je arm heen hangen. Nét echt.

  • Chatbots & Artificial Intelligence  

AI is een rising star op Facebook en dan hebben we het met name over chatbots. Er wordt zelfs verwacht dat in 2020 85% van onze interacties met bedrijven niet met mensen zullen plaatsvinden, maar dat dit steeds meer met chatbots zal zijn door de verdere groei en implementatie van Facebook.

Wat zit er in 2019 aan te komen? Verdere innovaties van persoonlijke chatbots van de grote merken. Facebook heeft al haar Cleo, waar bedrijven bij kunnen checken hoe het staat met de campagne: lopende budget en wat er al gespendeerd is. ASOS’s Enki geeft persoonlijk stijladvies en de chatbot van KLM houdt je op de hoogte van vertragingen.

  • Voice Commerce 

Voice deed in 2018 al zijn intrede en de verwachtingen voor 2019 zijn dan ook groots. Evie schreef er over in haar blog, lees het hier.

social media trends 2019

INSTAGRAM: VAN STICKERS TOT NANO-INFLUENCERS

  • Van Likes naar Stickers

Je engagement op Insta in 2019 een boost geven? Maak de switch van feed posts naar Stories. Hoe creëer je dan meer interactie met je volgers? Gebruik stickers. Denk aan de Countdown, de Questions en de Polls. Een laagdrempelige manier om met je volgers in contact te komen en input te verzamelen. En als je helemaal wilt shinen, maak dan stickers van je eigen logo of product zodat je volgers deze ook kunnen gebruiken.

  • Authentieke influencers

De afgelopen jaren schoten de influencers als paddestoelen uit de grond. Door het grote aanbod van influencers, is men (en vooral merken en bedrijven) op zoek naar iets unieks: authenticiteit. Evie blogde er al over en terecht: dit is het sleutelwoord in 2019. En logisch ook: je wilt samenwerken met influencers die echt bij je merk passen, die écht van je product houden en die niet al met 10 andere conculega’s werken. Daarnaast wil je ook dat ze een persoonlijk verhaal hebben, iets te vertellen hebben. Tijdens mijn project bij Quinny heb ik dit het afgelopen jaar ook gemerkt. Toen ik eind 2018 de influencer strategie schreef voor Quinny, was dit ook een belangrijk onderdeel. De influencers moeten passen bij de kernwaarden van Quinny: Young, Edgy, Outspoken. Ze moeten een creatieve carrière en een urban mindset hebben. De influencers moeten de doelgroep van Quinny kunnen inspireren met tips omtrent carrière en opvoeding, hoe te reizen met kids etc. Kortom: het gaat veel verder dan dat gesponsorde fotootje.

  • It’s all about micro-influencers

En er is nog een trend omtrent influencer marketing die eigenlijk al eventjes gaande is, namelijk: micro-influencers. Ga niet alleen maar voor die grote, vaak dure en minder authentieke, influencers, maar spot de micro-influencer. Uit verschillende onderzoeken (HelloSociety & Markerly) blijkt dat het niet alleen goedkoper is, maar ook effectiever. Als in: een hogere engagement rate. Dus kies eerder voor meerdere nano-influencers, dan één grote macro of power influencer.

  • ROI meten

We kennen allemaal wel de vraag: “Allemaal leuk en aardig dat social media, maar wat levert het nu precies op?” Eindelijk gaan we ons hier op richten in 2019: meten wat een IG feed post of Story oplevert. Hoe? Facebook lanceerde recent de Instagram Account Analytics (beta) en zijn van plan om de Instagram API open te stellen voor third-party platformen om zo beter resultaten te tracken en zo dus ook beter te optimaliseren. Wat je wel nodig hebt is een platform waarin alles gekoppeld wordt, waarin je kan meten, optimaliseren en monitoren: Later, Hootsuite, SproutSocial, SocialBakers to name a few. Plus, wanneer je social shopping integreert in je Insta feed is het natuurlijk nog gemakkelijk te meten wat het precies oplevert.

  • “Dark social”

Met andere woorden: privé, niet openbare gesprekken. Afgelopen jaar is de Direct Message functie van Instagram getransformeerd van een zender-en-ontvanger-kanaal naar een multimedia channel. Groepschat, GIFjes sturen, video bellen, everything is possible. En dit jaar zal het functiepakket alleen maar uitbreiden. Waarschijnlijk zullen ze hier ook een aparte app voor creëren, zoals Messenger en WhatsApp en hopelijk gaan ze een API ontwikkelen zodat het ook bij third-party platforms geïntegreerd kan worden.

Kortom, genoeg te doen het komende jaar :)

Cheers,
Marlou