Silvia: "Bij TMC manage je je eigen job"

Sinds januari van dit jaar ben ik aan de slag als Marketing & Communications officer bij TMC. Na tien jaar als marcom-professional in de accountancy- en adviessector vond ik het tijd voor wat anders. Andere business, andere onderwerpen en een andere bedrijfscultuur. Nou, dat is gelukt, kan ik je zeggen.

Ik kom uit een wereld waar bijna alles gereguleerd en gemanaged wordt, waar niks gedaan wordt zonder strategie en plan en waar elk woord en elke actie eerst tot in detail uitgedacht wordt. Bij TMC is dat totaal het tegenovergestelde. Er is geen strategie, geen plan en geen manager. Niet voor mij in elk geval. Ik moet, of beter gezegd, ik mag mijn eigen job managen.

Nou klinkt het net of TMC een stuurloze organisatie is, maar niet is minder waar. TMC is zelfsturende organisatie met een duidelijke missie en een duidelijk verhaal. Iedereen binnen TMC weet dat TMC het coolste bedrijf wil zijn voor hoogopgeleide en ondernemende technische professionals. Hun visie hierop is vertaald in een model dat ‘Employeneurship’ heet. Een combinatie van entrepreneurship en employee. TMC Employeneurs zijn ondernemende medewerkers die zelf de regie voor hun carrière in handen nemen. TMC biedt hen daarbij alle mogelijkheden om zich te ontwikkelen.

En zo is het eigenlijk met mijn rol binnen TMC ook. Ik ben als ondernemende professional binnen deze organisatie verantwoordelijk voor alle marketing- en communicatiezaken. Hoe ik daar invulling aan geef, mag ik zelf bepalen. TMC vertrouwt erop dat ik mijn vak versta en weet hoe ik een waardevolle bijdrage kan leveren aan hun missie. Of dat nu gaat om het assortiment give-aways, een open dag of evenement, content voor de website of social media, de productie van een testimonial op video of de branding voor een nieuw buitenlands kantoor.

Mijn belangrijkste leidraad daarbij is hun visie. Dat is het verhaal van TMC en vormt de basis voor alles wat ze doen en dus ook voor alle marketing- en communicatieacties. Ik ben dus Chief Storyteller, Projectmanager, Eventcoördinator en Contentmanager ineen. Geen dag is hetzelfde en mijn takenlijst is nooit af. En als ik al een planning heb, wordt de meestal in de war geschopt door een onverwacht verzoek dat altijd gisteren af had moeten zijn. TMC’er zijn namelijk erg betrokken bij hun organisatie, willen allemaal op hun manier bijdragen en hun verhaal delen.

Dat vraagt natuurlijk best wel wat van je. Je moet in staat zijn zelfstandig te werken en je positie te verwerven binnen de organisatie. Je bent vooral dienstverlenend. Tegelijkertijd moet je je mannetje staan; niet klakkeloos overal 'ja' tegen zeggen, maar ook niet zonder meer nee. Ik bewaak dat onze branding en rode draad steeds te herkennen is. Binnen die kaders zoek ik de vrijheid op zodat er altijd ruimte is voor ideeën vanuit de organisatie. Bij TMC komen eigenschappen als stressbestendig en flexibel in elk geval goed tot zijn recht ;-).

Gelukkig sta ik er zeker niet helemaal alleen voor. Binnen TMC zijn de collega’s heel behulpzaam en doen ook graag zelf hun deel. Ik werk nauw samen met het team van Supersky. Zij ontwikkelden de branding van TMC en verzorgen alle mediaproducties. Superfijn dat zij aan een half woord genoeg hebben en dat ‘kan niet’ niet in hun vocabulaire voorkomt. En als lid van de IKONS-club kan ik altijd even sparren met een van de andere professionals. Hoe fijn is dat?

Silvia_IMG_0094-2.jpg

Wil jij ook eens aan de slag in een andere sector? Uitgedaagd worden al je kwaliteiten aan te spreken? En een tof team van professionals om je heen hebben? Neem dan contact met ons op!