5 KEY TIPS & TRICKS VOOR JOUW SEO STRATEGIE

5 key tips & tricks voor jouw SEO strategie

Wij IKONS zijn er bijna dagelijks mee bezig: SEO. Want welke opdrachtgever wil nu niet bovenaan staan in Google? Anders dan veel mensen denken is SEO allang niet meer een kwestie van een checklist naast je tekst leggen en afvinken. Los van dat je lezer doodongelukkig wordt van keyword stuffed teksten, trapt Google er anno 2019 ook al lang niet meer in.

Hoe je wel je ranking kan boosten? Wij zetten 5 tips & tricks voor jou op een rijtje! 

1.     Relevantie is key

Neem jouw copy nog eens goed onder de loep. Staat het er om je website wat meer body te geven en is het vooral een opsomming van jouw keywords? Of voegt het ook echt wat toe? Je optimaliseert namelijk niet voor een zoekmachine, maar voor mensen die de zoekmachine gebruiken. Dat wil zeggen dat de content die je op je website plaatst relevant moet zijn voor de mensen die naar een bepaald onderwerp zoeken. Wat zijn nu echt de vragen waar jouw (potentiële) bezoekers mee zitten?

Het goede nieuws is dat Google de laatste jaren ook een stuk slimmer is geworden. Waar vroeger puur gescand werd op zoekwoorden, kan Google nu een stuk beter de context van je content interpreteren. Je hoeft dus niet langer als een robot een tekst in elkaar te tikken, maar kunt gewoon een natuurlijke lopende tekst schrijven. Geef antwoord op de zoekvraag van jouw bezoeker en Google zal inzien dat je relevant bent voor je doelgroep.

2.     Kijk verder dan je pagina lang is

SEO kan zo’n puzzel zijn, dat je er makkelijk diep in verzeild raakt. Zo diep, dat je buiten je eigen website om niets meer ziet. Zonde, want je kunt de ranking van je website ook zeker van buitenaf beïnvloeden. Heb je de eerste tip goed ter harte genomen, dan heb je kans dat anderen al snel naar jouw pagina linken. Het is geen geheim dat links naar jouw pagina van buitenaf jouw ranking goed doen.

Maar wist je dat intern linken ook bijdraagt aan een goede ranking? Zie het zo: hoe meer jouw pagina ‘gekoppeld’ is aan andere, goed rankende, pagina’s, hoe beter. Met links, zowel van buitenaf als van jouw pagina naar buiten, maak je die koppeling sterker. Een veelal ‘omstreden’ manier is dan bijvoorbeeld ook om een link te plaatsen naar je (goed scorende) concurrent om zo zelf ook hoger te ranken. Gedurfd? Ja! Maar als jouw pagina relevant genoeg is voor de bezoeker, waarom zouden ze dan nog doorklikken? ;)  

Wat je nog meer kunt doen? Zorg ervoor dat je goed vertegenwoordigd bent op social media. Dit betekent niet dat je massaal op elk sociaal platform wat je tegenkomt een profiel moet aanmaken, maar kies de media uit die voor jouw doelgroep relevant zijn.

 

3.     Meten = weten

Omdat SEO een niet stilstaand proces is waar je continu voor moet blijven werken, is het essentieel om constant te meten hoe je website het ervan af brengt. Alleen als je weet hoe je ervoor staat, kun je gericht gaan optimaliseren. Een must have tool hiervoor is Google Search Console. Als je een beetje bekend bent met de Google tools, zal je deze tool ook vrij snel doorhebben. De tool biedt je de mogelijkheid om de ranking van je website eenvoudig in kaart te brengen en geeft bovendien handige tips om je ranking te verbeteren! Besef dat het continu bijschaven is en dat je niet binnen 1 dag van pagina 5 naar pagina 1 gaat. SEO is een marathon, geen sprint!

 

4.     Afbeeldingen vs. tekst

Okay, Google wordt misschien steeds slimmer, maar een computer ziet nu eenmaal niet dat een aantal bruin gekleurde pixels bij elkaar een foto van een hond is. Je zult dus extra informatie mee moeten geven aan je afbeeldingen. Dit kan door de naam van de afbeelding aan te passen, maar ook door het een zogenaamde alt tag mee te geven.

Dat een foto meer dan 1000 woorden zegt, geldt trouwens niet voor SEO. Hoewel een goed visueel gevulde pagina misschien een streling voor het oog is, kan het je ranking negatief beïnvloeden als je weinig tot geen echte tekst gebruikt. Gebruik minimaal 100 tekens per pagina, maar liever meer. Als je echt niet je pretty picture wilt verpesten met een lap tekst ernaast, kun je handig gebruik maken van een ‘lees meer’ button die het grootste deel van de tekst kan verbergen. Let op; zorg wel dat de tekst ‘uitklapt’ op de pagina zelf en dat je niet naar een nieuwe pagina linkt. Google rankt per pagina, dus zal je elke pagina los van elkaar moeten behandelen.

 

5.     Ga na welk CMS je gebruikt

Beheer jij je website in een CMS zoals WordPress, Wix, Squarespace of Drupal? Wist je dat dat ook indirect gevolgen kan hebben voor jouw ranking? Niet alleen hebben de meeste CMS’en wel een zogenaamde SEO plugin of bieden ze tips over hoe je pagina nog beter kan ranken; aan de achterkant beïnvloeden ze bijvoorbeeld de laadtijd van jouw pagina’s. Een langere laadtijd zorgt niet alleen voor minder blije bezoekers, het beïnvloedt je ranking negatief. Daarnaast geeft niet elke CMS je even veel controle over het optimaliseren van jouw pagina’s. Verdiep je daarom goed in de keuze voor jouw CMS! 

Over SEO zouden we nog 50 meer tips kunnen schrijven, maar de belangrijkste en meest voorkomende zijn eenvoudig te vinden via onder andere:

👉 Frankwatching // SEO in 2019: Belangrijke punten om mee te scoren

👉 Do You Copy // SEO Tips 2019

 (see what we did there? ;) )

Neem de tips mee in jouw SEO strategie en blijf vooral bijsturen op basis van je resultaten! Remember; het is geen sprint maar een marathon.

 Succes,

Anne