PR-CAMPAGNE THE GARAGE: ANNEMARIJE LICHT UIT

PR-CAMPAGNE THE GARAGE: ANNEMARIJE LICHT UIT

Een paar weken geleden kwam Annemarije tijdens onze Friday Academy vertellen over haar avontuur bij Deloitte. Ze deed hier via IKONS verschillende projecten, waaronder PR-campagne ‘The Garage’.

The Garage: ‘’Whether you need help with fire starting a large digital transformation project, or a week’s sprint to generate some new ideas and create a prototype, come and join us and get your hands dirty on the workshop floor.’’

Eerst terug naar Annemarije. Annemarije is een reislustig type die na haar sabbatical ervoor koos om op projectbasis te gaan werken. Iets waar wij ons natuurlijk erg in herkennen. In haar tijd bij Deloitte vervulde ze de rol van Brand Value Manager binnen de afdeling Brand & Communications. In eerste instantie was ze terughoudend richting Deloitte. Het beeld dat zij bij Deloitte had was dat van een erg corporate organisatie. Nieuwsgierig als ze is, besloot ze toch op gesprek te gaan. En ja hoor, Deloitte wist haar een andere kant te laten zien. Een kant met veel inspiratie, vrijheid en creativiteit.

De PR rondom The Garage was erg succesvol, maar vooral ook heel leerzaam, benadrukte Annemarije. Open en eerlijk, daar houden wij van!

Wat is de nieuwswaarde?

Het belangrijkste startpunt was: wat maakt The Garage en het nieuws van de opening uniek? Wat is de nieuwswaarde? Om hierbij te helpen én vooral om belangrijke connecties te maken met media, besloot Deloitte in zee te gaan met een externe partij: Winkelman & Van Hessen. Een samenwerking aangaan met een externe partij is vaak een slimme zet. Ze brengen specifieke kennis met zich mee en weten welke strategische keuzes er gemaakt moeten worden. Winkelman & Van Hessen zorgde voor alle communicatie met journalisten. Dit leverde goede resultaten op, hierover later meer.

img_20190621_152626_2.jpg

10 t/m 12 april was het ’openingsfestival’. Een goed punt om op te richten in de communicatie. Er werd een ‘hard head tour’ georganiseerd en ze zochten een samenwerking met een passende influencer. De keuze viel uiteindelijk op Jorg Ruis. Voor Annemarije was dit de eerste keer dat ze influencer werkte. Ook deze samenwerking was een goede zet! ‘’We hebben goed geselecteerd met wat voor influencer we wilden samenwerken. Hij/zij moet goed bij ons merk passen en zijn/haar content moet passen bij onze doelgroep.’’

Resultaten

Meten is weten. Annemarije en haar collega’s hebben prachtige resultaten bereikt met hun pr-campagne. Hierbij de toppers:

  • KPI van minimaal 20 publicaties is behaald (MarketingTribune, Adformatie & Emerce);

  • Publicaties op 2 vooraanstaande Health (& ICT) platforms;

  • 4 Podcasts van New Business Radio.

Resultaten Jorg Ruis:

  • Posts, stories en vlog erg goed bekeken en mooie reacties;

  • Jongere doelgroep met interesse in innoveren/techniek/cultuur bereikt.

Bekijk hiernaast de vlog van Jorg (Deloitte vanaf 2.40)

Leerpunten

Waar dingen goed gaan, hadden ook dingen beter gekund. Zoals ik aan het begin van deze blog beschreef, was Annemarije hier heel open over. Fijn dat iemand deze inzichten met ons wilde delen, hier kunnen wij alleen maar van leren. Hierbij de top-learnings van Annemarije:

  • Het was lastig om de precieze boodschap rondom The Garage kort en krachtig te krijgen.

  • Journalisten zijn moeilijk te benaderen en nog moeilijker ergens fysiek naartoe te krijgen.

  • Samenwerken met verschillende (externe) partijen is goed. Zorg er wel voor dat je je verwachtingen naar elkaar goed uitspreekt.

  • In een groot bedrijf als Deloitte heb je met veel stakeholders te maken: het was een mooie uitdaging om iedereen op 1 lijn te krijgen.

Persoonlijk vind ik dit ontzettend inspirerend en motiverend. Dagelijks lopen we tegen problemen aan, maar daar zijn we niet altijd open en eerlijk over. We geven het niet toe, want dan bestaan ze niet. Gevalletje struisvogelpolitiek denk ik dan? Annemarije heeft daar in ieder geval geen last van en daar zijn we haar dankbaar voor. Bedankt Annemarije voor deze prachtige en leerzame presentatie. Veel succes bij je volgende project. Hopelijk kom je daarna weer je resultaten én learnings met ons delen.

Liefs,

Jana