MEET THE MILLENNIALS

MEET THE MILLENNIALS

Afgelopen vrijdag stond er weer een training op het programma voor het volledige IKONS-team. Deze keer reisden we af naar onze hoofdstad om alles te weten te komen over een voor ons zeer interessante doelgroep: millennials. Zowel voor IKONS zelf als voor onze opdrachtgevers is dit een doelgroep die we in de gaten moeten houden. Tijd voor insights en casestudies.

Motivaction

Bij Motivaction, markt- en onderzoeksbureau, waren we aan het juiste adres. Zij doen veel onderzoek op het gebied van generaties en dus millennials, zowel voor zichzelf als in opdracht van organisaties. In hartje Amsterdam, aan de gracht, in een oude meisjesschool (hoe toepasselijk) heetten Ester en Sanne ons welkom. Om maar meteen met aannames en ‘in hokjes plaatsen’ te beginnen, moesten wij onze eerste indruk van Ester en Sanne op papier zetten. Guess what? Bijna alles klopte, bijna alles... 

Gen X, Y, Z

We startten de training met een korte introductie over de verschillende generaties en waar nu precies de scheidingslijnen liggen. Tot 1981 spreek je van Gen X, oftewel Silvia ;-). Daarna komen de millennials tot aan 1996 (zowat alle IKONS). Als laatste heb je de huidige generatie, Gen Z. Daar valt onze Benjamin Aniek nog net in. (Helaas hebben we haar inmiddels moeten afgeven aan Eindhoven365.) Opvallend is de verschuiving die je ziet tussen Gen Y en Z; millennials staan voor vrijheid, blijheid en flexibiliteit, terwijl je bij Gen Z waardes als veiligheid en (baan)zekerheid ziet terugkomen. Als je op de werkvloer kijkt, zie je dat het grootste verschil in generaties te zien is bij feedback geven. Vijfenvijftigplussers zijn het niet gewend om positieve feedback te geven: “geen nieuws is goed nieuws”. Terwijl wij, millennials, opgegroeid en opgeleid zijn met het geven en ontvangen van - vooral ook positieve - feedback,.

Mentality

De training werd gekoppeld aan het Mentality model dat Motivaction heeft ontwikkeld en waar zij al sinds 1998 onderzoek mee doen. Het Mentality-model groepeert mensen naar hun levensinstelling. Nederland kent acht sociale milieus. Zie hieronder op de overzichtskaart.

Mentality-model.jpg

Als voorbereiding op de training moesten wij zelf de Mentality-test invullen om onze teamsamenstelling inzichtelijk te maken. Nou, we waren vrij uniform: de helft was Kosmopoliet en de andere Postmoderne Hedonist. Klinkt op zich al interessant natuurlijk, maar wat houdt dat precies in? Kosmopolieten zijn kritische wereldburgers die postmoderne waarden als ontplooien en beleven integreren met moderne waarden als succes, materialisme en genieten. Postmoderne Hedonisten zijn de pioniers van de beleveniscultuur, waarin experiment en het breken met morele en sociale conventies doelen op zich zijn geworden.

Ontzettend boeiend om de verschillende waardes en drijfveren per milieu te ontdekken en herkennen. De Opwaarts Mobielen vind je bijvoorbeeld in de rij bij de Apple Store als de nieuwste iPhone gelanceerd wordt en bij de Moderne Burger hangt de oranje vlag uit als het Nederlands elftal speelt. Het belangrijkste inzicht is dat in alle generaties alle typen voor komen. Hooguit in andere aantallen. Je kunt ‘de millennial’ dus absoluut niet over één kam scheren! Ze zijn niet allemaal wispelturig en op zoek naar vrijheid-blijheid. Ander grappig feitje: Motivaction deed onderzoek voor een online datingsite en hier kwam uit dat 90% van de matches bestond uit twee waardeprofielen die dicht bij elkaar lagen qua milieu. Ik zie hier een relatietest aankomen ;-)

 

Communiceren met millennials

Vooraf hadden we besproken dat het voor ons ook waardevol is om te weten welke tone of voice en/of communicatiestijl een bepaald milieu wel of niet aanspreekt. Per groep kregen we een overzicht hiervan, wat voor ons vakgebied erg nuttig is. Vervolgens gingen we ook echt aan de slag met de verschillende (doel)groepen en de daar bijhorende waardes, drijfveren en communicatiestijlen.

Team IKONS werd in drieën verdeeld en iedereen had een andere uitdaging. Groep A moest een Postmoderne Hedonist aantrekken als werknemer, Groep B lanceerde een nieuw product dat typisch paste bij de Moderne Burger en Bedrijf C, dat nogal een stoffig imago had, moest hun dienstverlening gaan richten op Opwaarts Mobielen. Creative as we are, kwamen hier mooie campagnes uit: van de elektrische fiets met Guus Meeuwis erop tot een mooie promofilm van HR-manager Aniek en CEO Marrigje.

IMG_3983.jpg
IMG_3982.jpg
IMG_3989.jpg

Wrap up

We kunnen hier wel kantjes vol over schrijven omdat we het zo’n toffe training vonden. Het heeft ons heel veel handvaten en inzichten geboden op het gebied van keuzes maken in je doelgroepsegmentatie, waardes en drijfveren van verschillende sociale milieus en werkwijze- en ethiek van de verschillende generaties. Voor ons een geslaagde training (en vrijdagmiddagborrel) en zeker een aanrader!

Meer weten over millennials, Motivaction en het Mentality-model? We brengen je graag in contact met Ester & Sanne!