MARRIGJE @ AVANS: EEN KIJKJE ACHTER DE SCHERMEN

Wat doe je als je twee maanden de tijd hebt, 1 à 2 dagen in de week, om een nieuwe visie op een Open Dag te lanceren? Juist. Keuzes maken. Strategisch, doordachte keuzes. En hard doorwerken. Maar ook gewoon een hoop lol maken. Met een tollend hoofd. Niet meer weten wat voor of achter is en dan weer besluiten: step-by-step, komt het nu niet, dan is de wereld nog niet vergaan. Marrigje werkte samen met Nina de Jongh, Marketing & Communicatie medewerker bij Avans Hogeschool aan de Open Dag voor de Academy of Engineering & ICT (AE&I). Zij hebben de eerste stappen gezet naar een wereld van techniek en toekomst. 

Of nou ja, de eerste stappen. Die waren in 2018 al gezet. In 2018 is de campagne “What Comes Next?” neergezet door Supersky, waarbij Avans AE&I meer aandacht wil geven aan onderwijs en toekomst, studeren en toekomst en de wensen van studenten van de toekomst. De visie van verschillende stakeholders is in toffe interviews op video vastgelegd. Echter bleef er de vraag: “Wat moeten we nu doen om die visie verder uit te rollen?” Met de Open Dag op 2 februari in aantocht en als speerpunt voor studiekiezers, werd deze opdracht bij Marrigje gelegd. En zo geschiedde.

IMG_20190202_101436.jpg
IMG_20190202_104408.jpg
IMG_20190202_110847.jpg

Van de originele opdracht om de “What comes next?”- campagne verder uit te rollen, bleef langzaamaan weinig over. Er kwamen andere belangrijkere vragen en kanttekeningen aan bod. Het gebouw moet meer techniek en meer toekomst ademen, hoe gaan we dat doen? De routering op de Open Dag moet aangepakt worden, want nu is het onoverzichtelijk en men weet niet waar ze heen moeten. Presentaties moeten worden aangepast op Generatie Z. Elektrotechniek krijgt van de 180 bezoekers maar 30 aanmeldingen, ook daar moeten we mee aan de slag. Een puzzelstuk die nog steeds niet af is, maar de basis is gelegd. Kortom, een opdracht die om een stevige dosis project management vroeg. 

Het besluit om eerst met die vragen aan de slag te gaan is niet ongegrond. De basis moet eerst goed zijn voordat we de nieuwe visie verder kunnen gaan doorvoeren. Dus daar begonnen we mee. Eerst werd het stukje sfeerbeleving in het gebouw aangepakt door middel van beeld en geluid, het laten opvallen van opleidingen door middel van kleurgebruik en het creëren van toekomstpoorten (“kom binnen in de wereld van techniek”). Presentaties moesten aangepast worden op basis van resultaten van het onderzoek van YoungWorks zodat je studiekiezers interesseert tijdens het presenteren. Het toekomstplein moest de indruk wekken dat Avans AE&I zich focust op de toekomst en bezig is met het veranderen van het onderwijs, aangepast op de wensen van studenten. Acties die in een korte periode verwezenlijkt konden worden en waarop na de Open Dag verder gebouwd kan worden.  

De basis die stond voor de Open Dag waren volgens Nina en Marrigje de eerste juiste stappen voor een gevolg op de “What Comes Next”-campagne. Maar ze zijn ze er nog niet. Step-by-step. De aankleding in het gebouw, om meer techniek en toekomst uit te stralen, wordt in overleg met directeur Ricardo Abdoel en de docenten van AE&I, enthousiast doorgezet. En dan de wervingscampagne voor Elektrotechniek: in de periode tot 1 mei, wanneer studiekiezers zich moeten inschrijven, wordt daar nog verder aan gewerkt. Daarvan is besloten dat de Open Dag het startpunt is voor het enthousiasmeren van studiekiezers voor Avans Breda. Verder zal er nog gewerkt worden aan het thema “Beleef de toekomst bij AE&I” waarbij de “What comes Next”-video’s de rode draad vormen om de visie op de toekomst te illustreren.

Kortom: Just getting started, much more to come!