OUR FAVOURITES: MARKETING TRENDS 2019

OUR FAVOURITES: MARKETING TRENDS 2019

Rond de jaarwisseling vliegen de lijstjes je om de oren. Zo weet je inmiddels precies welke Spotify tracks jij in 2018 het meest luisterde en wat de nieuwste top travel destinations zijn. Maar heb je ook al research gedaan naar wat er in 2019 hot & happening is in de wondere wereld van marketing? Wij helpen je een handje door onze favoriete trends op een rijtje te zetten. Here we go!

#1 SOCIAL SHOPPING 🖤

Social + shopping = match made in heaven. Gelukkig vinden de grote social kanalen dat ook. Instagram, Facebook, Snapchat en Pinterest: iedereen geeft plankgas. Zo zijn er tegenwoordig ‘Shop the Look Pins’, kunnen we binnenkort onze aankopen afrekenen op Instagram en is Augmented Reality Shopping een feit. Kortom, social takes over e-commerce! Wat denk jij… Is de webshop passé?

Hello selfie commerce! Op o.a. Facebook kun je al gebruikmaken van augmented reality shopping ads. Interesting, right?

Hello selfie commerce! Op o.a. Facebook kun je al gebruikmaken van augmented reality shopping ads. Interesting, right?

#2 VAN MOBILE FIRST NAAR MOBILE ONLY

Op social zien we het al jaren terug in de cijfers: mobiel gebruik stijgt. Dermate hard zelfs dat je jezelf kunt afvragen waarom je niet volledig inzet op vertical content. Want dat schermpje draaien? Annoying... Kijk wel eerst even naar je analytics voordat je je complete content dimensies omgooit. In een B2B-omgeving kan het natuurlijk heel goed zijn dat desktop nog steeds domineert over mobile.

#3 CONVERSATIONAL

Voice assistents, chatbots… 2019 wordt het jaar dat we massaal gaan praten met en tegen onze apparaten. Zeker nu Google Assistent voortaan ook Nederlands spreekt. Wij hebben een haat-liefde verhouding met “onze vriendinnen” Siri en Alexa, maar vinden het stiekem oh zo handig dat ze voor ons het weerbericht voorlezen en onze personal DJ spelen. Wordt conversational na internet en mobile dan echt de aangekondigde ‘3rd wave’? 

#4 MAKE A STATEMENT

IKONS - BLOG - Marketing trends 2019 - Maatschappelijke impact Nike.png

Wat we de laatste tijd massaal zien gebeuren? Merken die een politiek statement maken of een maatschappelijk topic claimen. Wat dacht je van Nike die van footballspeler Kaepernick hun controversiële campagne hero maakte (lees hier wat er gebeurde) en daarmee de online verkopen met 31% zag stijgen. En dan die kerst commercial van de PLUS. Of je hem nou overdreven, totaal ongepast of juist waanzinnig mooi vond, impact maakte hij wel. Want iedereen had het erover. En nog steeds denk je iedere keer als je Frances’s She’s The One op de radio voorbij hoort komen maar aan één ding: die f*cking PLUS. #pardonmyfrench

#5 EPHEMERAL CONTENT BLIJFT

Epheme-wat? Juist. Tijdelijke content dus. We zien de consumptie van Snapchat en Instagram Stories alsmaar stijgen en stijgen. Een absolute MUST dus om dit te integreren in je social content strategie, zeker als je je richt op Millennials of Gen Z. Maar ook in andere contexten en toepassingen zien we het terugkomen. Zo experimenteert nu ook LinkedIn met stories en zien we op straat het aantal pop-up stores sterk toenemen. Jep, ephemeral is here to stay.

#6 PODCASTS

Wij zijn fan van deze tegenhanger van al het visuele geweld. De podcast is ideaal op momenten dat je even niet op een scherm kunt kijken, maar toch je tijd goed wilt benutten. Bijvoorbeeld onderweg in de auto of tijdens het koken. En het is een relatief eenvoudige en goedkope manier van content creatie. Hoppa, eentje voor in je ideeënbus dit jaar.

#7 BRUTAL (WEB)DESIGN

Back to the 80’s met schokkerige gif-animaties, tekstmarkering, dropshadows, gradients, keiharde HTML-kleuren en websafe fonts. (Beschaafd) vloeken en schuren it is! En yes, het gebeurt echt. Kijk maar eens naar deze merken:

IKONS - BLOG - Marketing trends 2019 - Brutal design
IKONS - BLOG - Marketing trends 2019 - Brutal design 2.jpg

 #8 GET REAL

Perfect is uit. Finito. We willen échte mensen en échte content. Ga je hier als merk niet in mee, dan ben je al snel onbetrouwbaar. Dus stop met alleen maar ultra gelikte foto’s en video’s de wereld in te slingeren, investeer in UGC en zorg voor serieus goede reviews. Ennuh… laat je niet te veel verleiden door dit lijstje, maar kies vooral de trends die passen bij jouw merk.

Good luck!

Evie