MARKETING: OOK VOOR KLEINE BEDRIJVEN

Marketing: ook voor kleine bedrijven

Heb jij al enige tijd een leuke zaak en heb je eigenlijk nog nooit echt ‘iets’ aan marketing gedaan? Of begin je net met jouw bedrijfje maar weet je niet waar te starten? Een doordachte marketingstrategie zorgt ervoor dat je meer uit je business kunt halen. Als ex-ondernemer en dus ervaringsdeskundige deel ik graag mijn marketing handvaten. Ik weet als geen ander dat je altijd tijd tekort komt. Deze guidelines vormen een compacte basis om een verdere marketingstrategie mee uit te werken:

 

Look & feel

“Design is the silent ambassador of your brand.” (Paul Rand) Als je denkt ‘even’ een logo te laten maken, dan heb je het mis. Het verhaal achter je logo en huisstijl kan heel bepalend zijn. Het is het eerste beeld dat jouw klant van je ziet. Begin je net met je organisatie? Dit is je kans om een goede eerste indruk te maken. Zorg voor een sterke branding die je consistent en overal doorvoert. Zo creëer je herkenbaarheid bij je doelgroep. Let op kleurgebruik, lettertype en vormen, maar zorg ook voor één fotografiestijl. Bekijk eens onze IKONS Instagram en check of jij ziet hoe wij dit aanpakken?

 

Karakter van je kernklant

Don’t count the people you reach, reach the people that count. Natuurlijk is het fijn als jij een groot bereik hebt, belangrijker is dat je de juiste mensen weet te raken. Een heldere doelgroepdefinitie is daarbij van groot belang. Als jij duidelijk voor ogen hebt wie jouw doelgroep is, kun je ook gericht communicatie inzetten. Beschrijf voor je organisatie bijvoorbeeld een kernklant. Wie is hij of zij? Denk daarbij aan werk, karaktereigenschappen, vrijetijdsbesteding etc. Zo krijg je een beter beeld bij jouw doelgroep.

 

First impression

Je website is je online visitekaartje. Die moet op basis van jouw branding er helemaal gelikt uitzien. Je kan bij het opzetten of uitbreiden van je website het zo duur of goedkoop mogelijk maken. Met bijv. een Jimdo website kan je op basis van standaard templates al een hele mooie website creëren. Heb je wat meer budget? Dan kan het ook interessant zijn om een internetbureau in te schakelen. Denk bij het bouwen van jouw website ook goed na over de online vindbaarheid via zoekmachines. Anne deelde enkele tips & tricks voor een goede SEO-strategie: lees ze hier.

 

Be so good they can’t ignore you

Tegenwoordig kom je niet meer weg met alleen maar een flyertje. Je offline en online communicatie moeten elkaar aanvullen. Richt je online content niet alleen op wat jij wilt verkopen. Focus vooral ook op de waarde die jij je doelgroep biedt. Je social content kan namelijk werken als inspiratiebron voor je volgers. Wanneer je zorgt dat je visuele en tekstuele content ook helemaal past binnen je branding creëer je een sterk merkimago. Tip! Plaats niet alleen maar productcontent op je feed, maar mix dit met ‘branded content’; content die vertelt waar jij voor staat als merk, wat je inspireert en welke boodschap je wilt delen.  

Social media al in de vingers? Maar wil je het naar een hoger niveau tillen? Check dan de nieuwe social mediatrends van 2019 en zie of jij ze kan toepassen op jouw kanalen.

 

Meten is weten

Niet alleen je financiële cijfers zijn belangrijk, ook je marketingcijfers geven inzicht. En dat kan tegenwoordig met allerlei handige tools van Google. Zorg dat je Google Analytics hebt gekoppeld aan je website, hier kun je relevante informatie uithalen om te zien of jij je marketingstrategie moet aanpassen. Denk daarbij aan welke pagina’s binnen je website het meest bezocht worden en hoe mensen jouw website binnenkomen.

In een notendop wat inside information waarmee ik jou misschien wel een klein beetje op weg help. Good luck en kick some ass met je business, entrepreneur!

Sanne