LEARN FROM THE PANDAMAN: BAMIGO

LEARN FROM THE PANDAMAN: BAMIGO

Onze Friday Academies liegen er niet om. Iedere keer weer worden we geïnspireerd door een gastspreker die zijn kennis en ervaring met ons deelt. Deze keer was het aan Jan Willem, Marketing- & Brand Manager van Bamigo. 

Onze IKONS zijn niet echt de doelgroep van Bamigo, of toch wel? Want bijna de helft van de klanten is vrouw(!). Maar Jan Willem was natuurlijk niet bij IKONS op bezoek om ons ondergoed te verkopen. Hij was er om zijn marketingverhaal van Bamigo te vertellen.

 

BAMIGO

Je weet wel, van die reclame van een man in boxershort met een pandamasker. Maar mocht je Bamigo nog niet kennen; Bamigo is een onderkledinglijn voor mannen gemaakt van bamboe. Stijlvol, ademend, kwalitatief, comfortabel en handgemaakt zijn de USP’S. Bamigo wil een duurzamer alternatief aanbieden voor katoenen onderkleding en kwam uit op bamboe textiel. Bamboe is milieuvriendelijker dan katoen en uitermate geschikt voor textielproductie.    

 

EEN MERK MET EEN WEBSHOP OF EEN WEBSHOP MET EEN MERK

Bamigo bestaat nog maar 4 jaar. Vol enthousiasme betraden zij de markt als een echt lifestylemerk dat exclusief online te koop is via een eigen webshop. De resultaten waren echter niet zoals ze voor ogen hadden. Wat bleek: kopers zagen de toegevoegde waarden van bamboe ondergoed (nog) niet. “Het was belangrijk om potentiele klanten eerst te informeren over de USP’s van Bamigo”, legt Jan Willem uit. Dus ging de marketingstrategie op de kop. De pandaman was geboren. Inmiddels kan Bamigo zich wel een echt lifestylemerk noemen. Na deze introductieperiode werd het tijd voor iets nieuws. De belangrijkste vraag van Jan Willem aan het Bamigo team was: zijn wij nu een merk met een webshop of een webshop met een merk? Dat was voor iedereen snel duidelijk: we zijn een merk met een webshop.

 

CONTROLE FREAK OF FREAKY SMART

De hele huisstijl werd onder de loep genomen. ”Het logo bleek niet herkenbaar genoeg en zelfs associaties met andere merken op te roepen. Dus daar moesten we iets mee.” Jan Willem geeft aan dat Bamigo door gedegen onderzoek te doen en op basis daarvan alles duidelijk te definiëren, in staat is een heldere marketingstrategie te voeren. Het pandahoofd bleef bestaan in hun logo als verwijzing naar het belangrijkste bestanddeel. In de commercials (gemaakt door Supersky) moest de pandaman echter plaatsmaken voor de ‘echte succesvolle man klaar om te doen waar hij goed in is’. Herkenning en associatie binnen de doelgroep waren hierbij belangrijke beweegredenen. 

En ja, er gaat een hoop budget om in hun marketing. Want een commercial in de break voor Studio Sport krijg je niet voor niks. Maar Jan Willem weet ook precies wat het hem oplevert. Want terwijl hij naar Studio Sport kijkt met zijn laptop op zijn schoot, ziet hij de bezoekersaantallen omhoogschieten. En dat is het grote voordeel van het merk Bamigo met een eigen webshop. Door exclusief gebruik te maken van hun eigen verkoopkanaal hebben zij alle statistieken in eigen handen. En weten hierdoor ook veel over hun klanten. “Meten is weten”, daar zweren ze bij Bamigo bij. “We meten zo veel mogelijk om zo onze strategie en ons assortiment steeds beter op onze doelgroep aan te passen.”

 

EXCLUSIEF

Maar dat aanpassen kent ook zijn grenzen. “We volgen ook onze eigen identiteit, we willen een exclusief merk zijn binnen de mannen onderkleding. Dat is een bewuste strategische keuze. Daar wijken we in principe niet vanaf.” Deze keuze levert soms best wat discussies op. Het assortiment bestaat nu naast verschillende modellen boxertshorts en slips, ook uit sokken en T-shirts. Maar is bijvoorbeeld een joggingbroek ook nog onderkleding? En matching damesmodellen? Ook onderzoekt Bamigo op dit moment of het wellicht toch interessant is om offline points of sale te introduceren. “Je moet continu afwegen wat binnen de kaders van je merk past. Steeds vernieuwend zijn zonder je identiteit te verliezen. Dat kan alleen als je goed weet waar je doelgroep behoefte aan heeft en zelf ergens voor durft te staan.”

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2750%2Bkopie.jpg

#LEUKWEETJE

Wist je dat Bamigo tijdens de start up van het merk, ook veel geld bespaarde door het pandahoofd te gebruiken? Door het hoofd van modellen niet in beeld te brengen, hoefden ze namelijk geen portretrechten te betalen.

Fijn weekend,

Silvia & Sanne