HELLO DONALD

HELLO DONALD

Op het Marketing Insights Event (MIE) in Kinepolis Jaarbeurs Utrecht kwamen de data-gedreven marketeers van Nederland bijeen om te luisteren naar bestaande en nieuwe toekomstige trends van 2019. Onderwerpen en keuzes genoeg, van tenenkrommende productpresentaties tot aan inzichtelijke nieuwe technieken.

Data data data. Alles waar je echte informatie en efficiënte verkoop uit kan halen, is data. Dat The Avocado Show (het restaurant dat viral ging door simpelweg het juiste woord, foto en # te kiezen) die visie overboord gooide, was een welkome afwisseling: door domweg geluk en alles op gevoel zijn zij ontzettend succesvol geworden. Maar de echte inzichten had ik tot dusver niet helemaal ondervonden. Of…

Thank God daar was Tim

En toen was er die ene presentatie over content creatie voor de nieuwe generatie. In een enorme bioscoopzaal stond er een “snotneus” op de stip die de presentatie openden. En bleef presenteren. Slim gedaan, dacht ik nog, om een jonge jongen te laten vertellen over waar de jonge generatie op zit te wachten. 

Maar niets was minder waar. Met mijn vooroordelen. En mening. En aanname. 

Het bleek niemand minder dan Tim van der Wiel, entrepreneur vanaf zijn 13edie heel goed weet hoe de zaken in elkaar steken. Hij heeft twee eigen bedrijven, GoSpooky en Speaky, en wist ons haarfijn te vertellen dat voice onze toekomst gaat worden. Zijn bedrijven bestaan uit het helpen van andere bedrijven nieuwe platformen te integreren in hun merk en ermee om te gaan. De ander om merken een ware stem te geven, dat past bij het merk, het verhaal en de markt. Niet meer die monotome hakkerige stem, maar echte voices.

We kunnen er niet meer omheen. In de US en Azië is het al huge. Evie noemde het al een van de belangrijkste marketing trend voor 2019. Maar het gaat verder. Met de lancering van de Nederlandse vertaling in Google Assistent afgelopen oktober 2018 en de ontwikkeling van Amazon Alexa (nog niet in volledig Nederlands beschikbaar), gaat voice ons leven in Nederland langzaamaan infiltreren. En na het horen van Tims visie omarm ik dat met plezier! Tim haalt aan dat je stem een van de makkelijkste communicatievormen is. Typen kunnen we nog niet zo lang, laat staan op je smartphone, schrijven gaat al bijna niet meer en het kost allemaal tijd. Je stem daarentegen, is de manier om je verhaal te vertellen. 

IKONS blog Marrigje MIE 2019 3
IKONS blog Marrigje MIE 2019 1

Hoe merken dit gaan omarmen, daar zijn de groten namen al mee bezig. Door middel van algoritme spelen merken in op jouw vraag en behoefte en bieden zij de meest relevante producten aan die je kunt aankopen. Geen tientallen hits meer via Google Search, maar de top 3 zo uit je speaker. Zo ben je minder tijd kwijt aan online shoppen en wordt er op jouw voorkeuren getarget. OK Google, je zegt wat je wilt en voilà, je aankopen staan zo ongeveer klaar. Uit de miljoenen producten wordt een keuze gemaakt op basis wensen, behoeften en voorkeuren. Tim ziet het gebeuren dat vanwege de enorme aantal keuzes en bijkomende keuzestress, lifestyle-pakketten worden ontwikkeld. Kies jij bijvoorbeeld voor het merk Nike, dan zal op basis daarvan ook een bepaalde sportschool, auto en zorgverzekering worden aangeboden. 

Je zou het als een invasie kunnen zien. Een bedreiging. Je privacy ligt op straat. Je wordt altijd afgeluisterd. In plaats van OK Google kun je net zo goed Hello Donald roepen, because the big brother is seriously always listening to you. Maar dat gebeurt al met je online gedrag. Het is niets meer dan een simpele aanpassing van je online zoektocht naar een nieuw platform. Ook al zijn we zo hard bezig met onze privacy, het is iets van de vorige eeuw. Al je online profielen, voorkeuren etc. Je zou kunnen zeggen dat je met een Smart Speaker nog sneller te hacken bent, hij luistert ten slotte continu naar wat je zegt en pling, je wordt doodgegooid met ads omdat je een keer het woord dokter en Martens hebt genoemd. Je privacy bestaat nog zeker wel, het is alleen precies hoeveel je er zelf van weggeeft. 

Ik droop zelf af bij het einde van de speech van Tim. Als nieuwe fan wilde ik dolgraag een handtekening en op de foto, hem uitnodigen en mijn collega’s met hem laten kennismaken. Wat een ode, wat een inzicht heeft hij me gegeven, ik ben flabbergasted en volledig lamgeslagen door zijn enthousiasme en visie. Een verdorven marketeer bleek ik te zijn, vasthoudend aan de ouderwetse gewoonten, angst voor innovatie en techniek. Maar deze man heeft me Verlicht. Thank God he was there. Ik heb besloten de trend van voice nauwlettend in de gaten te houden. En morgen een Smartspeaker te kopen zodat ik mijn huis kan innoveren en met al mijn producten kan kletsen. Dat wist Coolblue heel goed want mijn telefoon, een Huawei waar de Chinezen mij toch al aftappen, luistert mij tenslotte continu af. Dus, een mooie aanbieding in mijn berichtgeving. En als ik die speaker heb, dan noem ik hem Donald.

Bye,

Marrigje