DE KUNST VAN MERKEN MAKEN

DE KUNST VAN MERKEN MAKEN

Calvé pindakaas of het AH-huismerk? Is die Levi-jeans nou echt fijner dan een H&M’etje? En ga je voor de nieuwste iPhone of toch een Android? #lifeissues

Iedere dag word je geconfronteerd met zo’n 4.000 tot 10.000 merk-uitingen. Over dit cijfer kun je natuurlijk twisten, maar toch. Hal-le-lu-ja. Want hoe zorg je er nou als marketeer voor dat mensen voor jóuw merk kiezen? Jeroen van IJzendoorn, Merkmaker bij Factor Tachtig, was vrijdag te gast op onze Friday Academy en legde ons haarfijn uit hoe je aan de hand van menselijke drijfveren de merkvoorkeur van jouw doelgroep kunt beïnvloeden. Wij delen de highlights.

De diepte in: menselijke drijfveren & merkvoorkeur

Heb je je ooit afgevraagd waarom het ene merk gewoon goed ‘voelt’ en je totaal niks hebt met een ander merk? Volgens Jeroen heeft dit te maken met menselijke drijfveren. Dit zijn fundamentele basisbehoeften die zijn gebaseerd op een positief gevoel en dus bijdragen aan ons geluk. Denk bijvoorbeeld aan vrijheid, creativiteit, verbondenheid en gezondheid. Onderzoek wijst uit dat deze zijn te vangen in 24 drijfveren. Zijn die drijfveren dan voor iedereen hetzelfde? Ja, maar de mate waarin je ze belangrijk vindt verschilt per persoon en per situatie. Weet je als merk de drijfveren te prikkelen die jouw doelgroep belangrijk vindt, dan heeft dit positieve gevolgen voor jouw merkvoorkeur.

IMG_1799.jpg

Zo kies je de drijfveren voor jouw merk

Moet je als merk dan aansluiten op alle 24 drijfveren? Nee hoor. Het is juist belangrijk om keuzes te maken. Jeroen en zijn team gebruiken hiervoor de 23plusone methode. Daarbij kies je samen 6 drijfveren die jouw merk maken. Iedere extra drijfveer die je hieraan toevoegt voegt niet of nauwelijks iets toe aan je brand appeal en zorgt zelfs voor afbreukrisico. Bij het bepalen van je drijfveren is het belangrijk dat je vooral dichtbij jezelf blijft. Want tja, om Silvia maar even te quoten: “Een drol met een strik erom gaat uiteindelijk toch stinken.”

 

Never lost again met het merkkompas

Je drijfveren laten zien wat je voor jou als merk écht toe doet. Ze helpen je richting te geven aan je bedrijfsvoering, als een soort merkkompas. Echt sterke merken voeren dit niet alleen door in hun marketing & communicatie, maar juist in alle facetten van het bedrijf. Dus vergeet vooral niet om ook andere afdelingen, zoals HR, sales en management, mee te nemen in het proces én de uitvoering. Een klassiek - maar daarom niet minder goed - voorbeeld is CoolBlue, die door consequente en consistente keuzes te maken altijd een herkenbaar hoger doel hebben.

dbdd8385-5ba2-441c-8693-726b3c588988.jpg

WORKSHOP Time

Extra leuk: Wij zijn tijdens deze training ook aan de slag gegaan met het selecteren van onze drijfveren. Check de foto voor het resultaat.

Wil jij dit nou ook? Let us know, we brengen je graag in contact met Jeroen.

Ciao,

Evie