5 TIPS OM JE CREATIVITEIT TE BOOSTEN

5 TIPS OM JE CREATIVITEIT TE BOOSTEN

Iedereen heeft het wel eens, en zeker in ons vakgebied. Ondanks dat de gele en rode eigenschappen bij de meeste marcom-professionals de overhand hebben, kampen wij ook af en toe met een ‘blanc-paper-syndrom’ of een gebrek aan inspiratie. Juist op momenten dat je op zoek bent naar nieuwe ideeën, lijkt het of je een zwart gat in je brein hebt. Daarom gingen we op zoek naar manieren om onze creativiteit te boosten.

#1 Laat je inspireren door anderen

Misschien wel de makkelijkste manier om op nieuwe ideeën te komen, is door je te verdiepen in anderen. We zeggen niet voor niets: beter goed gejat, dan slecht bedacht. We leven in een wereld waar al zo veel bestaat, gedaan is en gedeeld wordt. Dus kijk om je heen. Wat vind jij te gek? Wat verrast je? Of wat juist niet? Probeer daarbij vooral buiten de kaders van jouw eigen product of business te denken. Wat al gedaan is voor de een, kan nieuw zijn voor de ander.

 

#2 Laat los

Loop je vast in een creatief proces, laat het dan letterlijk even los. Ga iets heel anders doen. Het liefst iets waarbij je je hoofd even helemaal leeg kunt maken. Net zoals er in een volle kast geen nieuwe spullen passen, is er in een vol hoofd geen ruimte voor nieuwe ideeën. Dus doe wat voor jou werkt! Maak een (bos)wandeling. Zet de radio harder en dans jezelf lekker los (ja hoor, dat kan best op kantoor). Daag je collega’s uit voor een tafelvoetbal-match. Ga sporten. Mediteer een minuutje of tien. En pak daarna de draad weer op.

IKONS+Brainstorm+TIps.jpg

#3 Ga je vervelen

Het ultieme loslaten is vervelen. Tegenwoordig zijn we continu bezig. Zijn we niet aan het werk, dan zijn we sporten. Na het sporten, moeten we borrelen. Op het werk sluiten we het ene overleg af voor het andere. In het weekend doen we nog een kookworkshop en moeten we dat ene boek nog uitlezen. En als we dan even niks moeten, dan Netflixen we. Je wilt tenslotte tijdens de lunch kunnen meepraten over die Spaanse bankroof. Tussendoor scrollen we nog door onze socials. Ga net als vroeger, gewoon eens lekker op de bank, op bed, in de tuin of het park hangen. Doe verder helemaal niks en laat je fantasie maar gaan. Droom erop los.

 #4 Go crazy!

We zijn vaak geneigd om in beperkingen te denken, zeker als er kaders en budgetten zijn om rekening mee te houden. Daardoor schieten we nieuwe ideeën vaak al bij voorbaat af. “Dat kost vast te veel.” “Dat past niet bij ons merk.” “Dat krijgen we toch niet voor elkaar.” Je hoort het jezelf denken of je collega zeggen, niet? Resultaat is dat je eigenlijk met meer van hetzelfde komt. Wil je dit kaderdenken doorbreken? Doe dan eens gek! Ga er vanuit dat niets te gek is tijdens een brainstorm. Alles mag en alles kan. Schrijf alle wilde ideeën op en bekijk vervolgens welke elementen of aspecten vertaald kunnen worden naar een haalbaar idee.

Logic wil get you from A to B, imagination will get you anywhere.
— Albert Einstein

#5 Doe meer met minder

Het tegenovergestelde werkt ook. In plaats van in onbeperkte mogelijkheden te denken, leg je jezelf beperkingen op. Wat zou je kunnen doen, als je het met de helft van je budget zou moeten doen? Of zelfs kosteloos? Wat krijg je vandaag voor elkaar? Huur je normaal gesproken een bureau in? Kijk dan eens wat je zelf kan doen of wat je door collega’s kunt laten doen. Binnen je organisatie zijn waarschijnlijk al veel ideeën, talenten, kwaliteiten en initiatieven te vinden. De ervaring is dat de betrokkenheid en dus het succes van een actie bovendien groter is als eigen mensen er een aandeel in hebben.

 

Ik ben benieuwd welke creatieve ideeën er loskomen, succes!

Mocht je nog iemand zoeken die met een frisse blik naar jullie strategie kan kijken en out-of-the-box-ideeën kan bedenken, neem dan eens contact met mij op.

Silvia