2017, wat ga je ons brengen?

2017, wat ga je ons brengen?

Er zijn al veel artikelen, rapporten en whitepapers te vinden en downloaden met trends voor 2017. Maar, iedereen heeft echter zijn eigen interpretatie op trends, dus waarom zou die van mij niet gehoord mogen worden? Juist. Vandaar deze woordenbrij aan marketingtrends, geschreven vanuit social media perspectief. Waar kunnen we in 2017 rekening mee houden in het shapen van onze tijdlijnen?

SNELLE OGEN

Onlangs liep ik op het station in Eindhoven, en mijn oog bleef hangen op iemands scherm... Althans, op zijn telefoon, want zijn scherm was niet te volgen. Hij scrolde ZO snel door zijn Facebook tijdlijn heen, dat ik er duizelig van werd. Die snelle ogen moeten wij op onze beurt bedienen. Een mooie uitdaging. In 2017 is nog steeds mijn advies: biedt snelle content om te prikkelen en nieuwsgierig te maken. Het liefst beweegt die content en laat het iets over aan de imagination van de kijker.

LANGE ADEM

Niet alleen snelle ogen zie ik als trend, maar ook het hebben van een lange adem voor lange teksten. Mooie tegenstelling, not? Snelle ogen betekent toch niet snel afgeleid, terwijl we dat wel altijd denken. Content in lange vorm doet het bijzonder genoeg toch ook goed! Dus ‘longread’ erop los en 12 minuten vlogs kunnen ook prima.

MAMA KNOWS BEST

En dat weten merken ook. Daarom gaan we binnen het vakgebied ‘influencer marketing’ steeds meer niche: steeds meer gericht op de juiste influencers in iemands netwerk. Dat hoeft niet per se iemand te zijn met 200.000 volgers, maar het kan ook zomaar je moeder zijn die de juiste invloed op je weet uit te oefenen, en die voor jou veel makkelijker te overtuigen is. Niche targeting is het toverwoord, om er maar weer een marketingterm in te gooien. #graaggedaan.

MOBILE FIRST

..? Serieus!? Wist je dit nog niet!? Forget it, I quit.

SNAPCHAT, JE BENT AMAZING, MAAR...

...veel merken voelen nu de druk en gaan vervolgens snapchatten ‘om het snapchatten’. Zucht. Niet doen. Snapchat is een fantastisch medium en wordt in Nederland ook steeds meer omarmt. Voordat je hier lukraak mee begint, kijk eerst eens naar de relevantie van de mogelijkheden van dit medium in combinatie met je eigen strategie. En je doelgroep, want het zijn vooral jonge jongeren die gebruik maken van Snapchat in Nederland (zie afbeelding hieronder uit het Newcom onderzoek). Zie je toch een kansje: grijpen dan! Zie je hem niet? Denk dan nog maar even wat langer na, er is niets zo irritant als het optuigen van nieuw kanaal en er vervolgens niets mee gaan doen.

Bron:  Newcom , 2017

Bron: Newcom, 2017

Stories vs Snapchat

Met de komst van Instagram stories heeft Snapchat het trouwens best zwaar gekregen, dus ik ben benieuwd naar de komende ontwikkelingen die Snap inc. gaat doorvoeren. Mij hebben ze trouwens zeker overtuigd, ik ben groot Snapchat fan. In mijn volgende blog schrijf ik zelfs een ode aan Snapchat.

FACEBOOK IS NOG STEEDS DE BAAS

Facebook is en blijft nog wel even on top. Daarbij verwachten we een flinke doorontwikkeling van het platform mbt online video. Zo kondigde King Zuckerberg onlangs aan een app te gaan ontwikkelen voor TV boxen zoals Apple TV en daarbij wellicht zelf ‘original content’ te gaan broadcasten. Ook heeft het algoritme voorrang gegeven aan langere video content en is het platform aan het testen met verschillende vormen van video advertising (prerolls, midrolls).

Over adverteren gesproken, dit is in 2017 onvermijdelijk voor merken die aandacht willen op social media. En ook hier is en blijft Facebook met zijn vele targeting mogelijkheden de ultieme baas.

Niets te doen? Zet je Facebook taalinstellingen eens op “English (pirate)”. Enjoy, mate!